Het keren van onderpresteren vereist het leren van nieuw gedrag, gewoonten en houding. Dit geldt niet alleen voor het kind, maar ook voor de ouders, de leerkrachten en de omgeving.
Sylvia Rimm schreef hierover het boek ‘Why Bright Minds Get Poor Grades’ waar de aanpak vooral vanuit het onderwijs beschreven staat.
Deze drieledige benadering van het keren van onderpresteren heeft Sylvia Rimm uitgewerkt in het Trifocale Model.
Deze aanpak kan werken, maar het is mogelijk dat het onderpresteren een diepere oorzaak heeft, dat jouw kind er niet eens aan toe komt om huiswerk te maken, geen enkele moeite doet, kan doen, om iets te bereiken. Dan kunnen de 10 stappen van Michael D. Whitley verbetering opleveren.
Het Trifocale Model tegen onderpresteren
De drie factoren in dit model zijn het kind, de thuis- en de schoolomgeving en het bestaat uit de volgende stappen;
Aanvullen/verbeteren van ontbrekende vaardigheden
Aanpassingen op school en thuis
Vaststellen op welke manier je kind onderpresteert door een assessment, dat bestaat uit een intelligentie-, talenten- en creativiteitstest, observaties en een interview met de ouders.
Een gelijkwaardig gesprek tussen ouders en leraren. Hierin wordt met respect wederzijds gesproken en krijgt niemand de schuld. Bovendien wordt er dan gesproken over mogelijk afhankelijkheid, onvermogen of dominantie van de leerling. En natuurlijk komen actuele onderwerpen aan de orde
Voor leerlingen is het belangrijk dat ouders en kinderen een realistische verwachtingen zodat er haalbare doelen gesteld kunnen worden. Deze positieve en realistische verwachtingen zijn noodzakelijk om meer in eigen mogelijkheden te gaan geloven.
De kern van faalangst zit bij de verwachting. Het kind heeft vaak een hele andere verwachting, dan diegene die de opdracht geeft. De lat wordt vaak te hoog gelegd.
Het is belangrijk om verwachtingen over een opdracht duidelijker te omschrijven. Daardoor kan het kind realistischer verwachtingen inschatten en het gevoel het niet te kunnen te lijf te gaan. Dit speelt zeker ook een rol bij instrumentaal muziekonderwijs wanneer je gericht ben op het resultaat in plaats van op het proces
Leerlingen kunnen aangemoedigd worden om zich te identificeren met de juiste rolmodellen. Dit kan het presteren stimuleren en laten zien dat het OK is om hoge prestaties neer te zetten.
Onderpresteerders missen soms vaardigheden die nodig zijn om tot betere prestaties te komen, executieve-, leervaardigheden. Het corrigeren van dergelijke ontbrekende vaardigheden moet zorgvuldig gebeuren.
Met korte termijnbegeleiding, zodat er geen noodzaak ontstaat om de leraar of ouder te manipuleren en de leerling de relatie gaat ervaren tussen resultaat en inzet.
Het is belangrijk dat haalbare kortetermijndoelen worden gesteld, zodat de leerling succeservaringen opdoet, zowel thuis als op school.
Zo’n doel voor de korte termijn kan bijvoorbeeld zijn dat de leerling thuis het huiswerk maakt, of zorgt dat de juiste boeken meegenomen worden zodat een les beter blijft hangen en er een beter resultaat wordt behaalt voor de toets (lange termijndoel).
Het onderpresteren van jouw kind maakt ook deel uit van het gezinssysteem, waarin iets maakt dat jouw kind niet functioneert op een passend niveau.
Ook als ouder heb je een rol hebt in het (onder)presteren, van je kind. Begrip en inzicht hierin is een belangrijke stap en vaak al een groot deel van de oplossing van het probleem van onderpresteren.
Om meer inzicht te krijgen kan je jezelf een aantal vragen stellen.
Je kind wil je vaak een bepaalde ervaringen geven of besparen. Zeker wanneer je zelf perfectionistisch of prestatiegericht bent.
Kan het zijn dat je verantwoordelijkheden uit handen neemt?-
Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om de houding van je kind bij te schaven.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!