Pianoles, wat een uitdaging

Pianoles, wat een uitdaging, zeker voor hoogbegaafde kinderen. Voor hoogbegaafde kinderen is het belangrijk te ervaren dat ook zij tot leren komen door moeite ervoor te doen. Door frustraties te overwinnen om muziek te kunnen maken, er intens van te genieten, grenzen te verleggen en de eigenwaarde en zelfvertrouwen te verhogen. Maar soms is het zo dat je bij hoogbegaafde kinderen weerstand ervaart. Want, ja pianospelen is echt leuk, maar piano leren spelen een heel ander verhaal.

Ooit bij pianoles een kleuter langere tijd stil zien zitten?

Pianoles kleuters

Pianoles is met kleuters een hele  dynamische les, waar heel veel gebeurt. Stilzitten, dat gaan wij dus zeker niet doen.

Er is een afwisseling tussen luisteren, zingen, naspelen, lopen en bewegen op de maat. Als sleutel woorden gebruiken we FUN, maar zeker ook concentratie en samenwerking.

Ook zijn we bezig met andere zaken zoals spelletjes die het logisch denken bevorderen, creatieve activiteiten die de creativiteit van het jonge kind vast houden en bevorderen.

Tijdens de pianoles zitten we natuurlijk niet alleen te spelen, we bewegen ook om het ritme onder de knie te krijgen te krijgen, wat toch het beste lukt als je het voelt in je lichaam. Ook theoretische zaken leer je sneller door er een actie aan te verbinden, alles in te schakelen.

 

‘Hoe meer je inschakelt hoe beter en sneller het gaat.’

Pianoles basisschool leerling

Ook wordt er aandacht besteed aan ontspanningsoefeningen,  doelen stellen, plannen en vooral een positieve leerhouding, een groeimindset.

Daar elk kind anders is, ieder kind op zijn eigen manier leert, een andere leerstijl heeft,  liggen ook de accenten anders, maar iedereen krijgt wel het klassieke programma aangeboden zoals de theorie, de toonladders en akkoorden, etudes, stukken van verschillend karakter en verschillende tijden en stijlen omdat we er naar toe werken om deel te nemen aan de EPTA examens die lopen van A1 tot E. Haal je niveau E, dan ben je klaar voor het toelatingsexamen voor het conservatorium.

Hoogbegaafde leerling op pianoles

Het is fantastisch hoogbegaafde kinderen, kinderen met een handleiding te mogen begeleiden. Dit zie ik iedere keer weer als een echte uitdaging en ik geniet er dan ook intens van als ik deze leerlingen stappen zie maken.

Zeker voor deze groep is het belangrijk te ervaren dat ook zij tot leren komen, frustraties overwinnen om muziek te kunnen maken, er intens van te genieten, grenzen te verleggen en de eigenwaarde en zelfvertrouwen te verhogen.

Soms werken we met een methode, maar het kan ook zijn dat we zoeken naar andere wegen. In eerste instantie op zoek naar een punt van waaruit geleerd kan worden en dan een realistisch doel bepalen (favoriet stuk) zodat er een richting ontstaat. Maar ook improviseren, verschillende muziekstijlen, het leren uiten van je gevoelens door de muziek. Het maakt niet uit op welke manier, het belangrijkste is dat de leerling groeit.

 

Pianospelen dat is topsport, een pure brain workout!

 

 

Tieners zijn een aparte groep omdat ze natuurlijk bijna naar het VO gaan, net zijn gegaan of zelfs al over het vervolgonderwijs nadenken. Op deze leeftijd krijgen leerlingen natuurlijk meer zelfstandigheid bijbrengen. Ik laat ze zelf ontdekken door middel van een opname wat er anders zou kunnen en of het klinkt zoals zij willen dat het gaat klinken. 
Zelf nadenken over technische problemen en vingerzetting en welk resultaat welke actie heeft. Uiteraard mogen ze eigen materiaal meenemen of mailen wat ze graag zouden willen spelen. Door verschillende stijlen aan te bieden ontwikkelen ze een eigen smaak en richting.
 
Pianoles voor tieners

Pianoles voor volwassenen, eindelijk tijd voor jezelf!

Pianoles voor volwassenen
Volwassenen hebben vaak een andere drijfveer dan kinderen. Veel gehoorde redenen zijn:
  • ‘Ik heb altijd al piano willen spelen en nu ga ik dat eindelijk doen.’
  • ‘Naast mijn drukke leven met werk en kinderen even een moment voor mezelf’
  • ‘Altijd heb ik voor anderen geleefd, nu is het tijd voor mezelf’
  • ‘Vroeger als kind moest ik naar pianoles, nu wil ik het zelf.’
Dus volwassenen die quality time beleven door muziek te maken.  Heerlijk!

Naast muzieknotatie, ritme, techniek en de juiste noten op het juiste moment is de uitvoering en interpretatie van een stuk natuurlijk heel belangrijk. Om er achter te komen wat jij wilt zeggen met een muziekstuk moet je er achter komen wie jij bent als persoon. Je moet in staat zijn om fouten te durven maken, je leren ontspannen. Je wordt je bewust van spieren en processen waarvan je het bestaan niet wist.

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier