Pianoles, wat een uitdaging, zeker voor hoogbegaafde kinderen. Voor hoogbegaafde kinderen is het belangrijk te ervaren dat ook zij tot leren komen door moeite ervoor te doen. Door frustraties te overwinnen om muziek te kunnen maken, er intens van te genieten, grenzen te verleggen en de eigenwaarde en zelfvertrouwen te verhogen. Maar soms is het zo dat je bij hoogbegaafde kinderen weerstand ervaart. Want, ja pianospelen is echt leuk, maar piano leren spelen een heel ander verhaal.
Pianoles is met kleuters een hele dynamische les, waar heel veel gebeurt. Stilzitten, dat gaan wij dus zeker niet doen.
Er is een afwisseling tussen luisteren, zingen, naspelen, lopen en bewegen op de maat. Als sleutel woorden gebruiken we FUN, maar zeker ook concentratie en samenwerking.
Ook zijn we bezig met andere zaken zoals spelletjes die het logisch denken bevorderen, creatieve activiteiten die de creativiteit van het jonge kind vast houden en bevorderen.
Tijdens de pianoles zitten we natuurlijk niet alleen te spelen, we bewegen ook om het ritme onder de knie te krijgen te krijgen, wat toch het beste lukt als je het voelt in je lichaam. Ook theoretische zaken leer je sneller door er een actie aan te verbinden, alles in te schakelen.
Ook wordt er aandacht besteed aan ontspanningsoefeningen, doelen stellen, plannen en vooral een positieve leerhouding, een groeimindset.
Daar elk kind anders is, ieder kind op zijn eigen manier leert, een andere leerstijl heeft, liggen ook de accenten anders, maar iedereen krijgt wel het klassieke programma aangeboden zoals de theorie, de toonladders en akkoorden, etudes, stukken van verschillend karakter en verschillende tijden en stijlen omdat we er naar toe werken om deel te nemen aan de EPTA examens die lopen van A1 tot E. Haal je niveau E, dan ben je klaar voor het toelatingsexamen voor het conservatorium.
Het is fantastisch hoogbegaafde kinderen, kinderen met een handleiding te mogen begeleiden. Dit zie ik iedere keer weer als een echte uitdaging en ik geniet er dan ook intens van als ik deze leerlingen stappen zie maken.
Zeker voor deze groep is het belangrijk te ervaren dat ook zij tot leren komen, frustraties overwinnen om muziek te kunnen maken, er intens van te genieten, grenzen te verleggen en de eigenwaarde en zelfvertrouwen te verhogen.
Soms werken we met een methode, maar het kan ook zijn dat we zoeken naar andere wegen. In eerste instantie op zoek naar een punt van waaruit geleerd kan worden en dan een realistisch doel bepalen (favoriet stuk) zodat er een richting ontstaat. Maar ook improviseren, verschillende muziekstijlen, het leren uiten van je gevoelens door de muziek. Het maakt niet uit op welke manier, het belangrijkste is dat de leerling groeit.
Naast muzieknotatie, ritme, techniek en de juiste noten op het juiste moment is de uitvoering en interpretatie van een stuk natuurlijk heel belangrijk. Om er achter te komen wat jij wilt zeggen met een muziekstuk moet je er achter komen wie jij bent als persoon. Je moet in staat zijn om fouten te durven maken, je leren ontspannen. Je wordt je bewust van spieren en processen waarvan je het bestaan niet wist.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!