Helaas wordt een hoogbegaafde nog steeds vaak gezien als iemand met een hoge intelligentie, IQ boven de 130, die gemotiveerd is om te presteren en goed kan doorzetten. Dit hoogbegaafde gedrag blijkt inderdaad uit het Triadisch model van Renzulli – Mönks maar is lange tijd vertekend weergegeven. Het is nu eenmaal makkelijker werken in het onderwijs wanneer je met een een test kan laten zien dat je hoogbegaafd bent.
Van kinderen wordt vaak verwacht dat ze presteren. Presteren op school, tijdens het sporten of het muziek maken. Je kan je af vragen of je kind eigenlijk wel wil presteren.
Volgens Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx zijn hier 3 verschillende reacties mogelijk.
De één die heeft het nodig om goed te presteren, de ander presteert alleen wanneer die het nut ervan inziet of het interessant vindt en een derde is angstig om te presteren want stel je voor dat er dan een volgende prestatie verwacht wordt.
Drie verschillende reacties leven binnen kinderen wanneer het over presteren gaat. Drie verschillende mogelijkheden waarin hoogbegaafde kinderen zich kunnen laten zien
Drie verschillende reacties leven binnen kinderen wanneer het over presteren gaat. Drie verschillende mogelijkheden waarin hoogbegaafde kinderen zich kunnen laten zien
Hoogbegaafden die het op school niet goed lijken te doen blijken hoger te scoren op creatieve en praktische intelligentie. Op school wordt meestal gebruik gemaakt van analytisch denken. Voor een geslaagde carrière zijn alle drie de ‘intelligenties’ nodig – Dus het is de taak van school om het lesmateriaal zo af te stemmen dat elke leerling de eigen vaardigheden verder kan ontwikkelen, maar ook de minder ontwikkelde vaardigheden kan leren gebruiken. Klik HIER wanneer je meer wil weten over ‘Succesvolle intelligentie’
Het kan ook zijn dat je kind niets heeft met schoolse vaardig heden en net als Ronaldo al jong zijn eigen bedrijf wil starten.
Ronaldo is een onderneming gestart in het verhuur van Segways. Met behulp van zijn opa Peter heeft hij een indoorbaan gecreëerd waar kinderen gebruik kunnen maken van Segways en Balanceboards.
Cool, vet en hip“We hebben dit idee opgedaan tijdens een vakantie in Egypte”, vertelt opa Peter. “Op ons resort hadden ze Ninebots. Daar konden kinderen voor een bepaalde tijd zo’n ding huren
Dan maakten zij onder begeleiding een tochtje met zo’n Segway over het resort. Tijdens de vakantie werd hier massaal door de kinderen gebruik van gemaakt. Ze vonden het cool, vet en hip.”
Het kan zijn dat je kind geen fouten durft te maken door zijn mindset. Doordat hij ervan overtuigd is dat hij het gelijk goed moet kunnen. Als hij daar niet 100% van overtuigd is begint hij er niet eens aan, of stelt het enorm uit.
Wanneer de angst voor mislukking zo groot is, dat de prestatie er (ernstig) onder gaat lijden wordt er van faalangst gesproken.
De verwachte prestatie blijft dan uit. Er wordt dan vaak gezegd ‘Er komt niet uit wat erin zit’
Bij een leerlingenconcert of zelfs tijdens de pianoles kan dit sommige leerlingen heftig parten spelen. Zelfs alledrie de vormen van faalangst; cognitief ‘weet ik de noten nog wel?’ motorisch ‘doen mijn vingers we wat ik wil?’ en sociale faalangst ‘wat zullen ze wel niet van mij denken?’
Gelukkig weten de meeste leerlingen inmiddels dat het OK is om fouten te maken, dat dat bij het leerproces hoort. Maar toch is het best lastig. Klik HIER wanneer je meer wil weten over faalangst
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!