Kenmerken onderpresteren als hulp voor jouw kind wanneer je kind wisselende resultaten haalt, uitstelgedrag vertoont, absoluut geen zin meer heeft om naar school te gaan en de motivatie om tot leren te komen verdwenen lijkt.
Een leerling die onderpresteert, vertoont vaak één of meer van de volgende kenmerken:
Het kan zo zijn dat een hoogbegaafd kind helemaal geen idee heeft hoe hij moet leren. Er vanuit gaat dat je het een keer doorleest en bij wat een wat lastiger onderwerp het twee keer doorleest.
Ook kan het zo zijn dat een kind dat onderpresteert snel afgeleid is en het lastig vindt om geconcentreerd te werken
Het kan zijn dat hij weinig afmaakt en slecht kan plannen. Een grote verbeelding heeft, een beelddenker is en een zeer creatieve denker. Wanneer je in gesprek gaat met een onderpresterend kind kan hij verrassend goed uit de hoek komen.
Onderpresteren, minder presteren dan je zou kunnen en willen op basis van de capaciteiten, ontstaat echt niet vanzelf.
Van nature zijn kinderen, zeker hoogbegaafde kinderen, enthousiast over leren, geïnteresseerd in vele ideeën en activiteiten en nieuwsgierig over wat zich om hen heen afspeelt.
Maar hoe ontstaat onderpresteren dan?
Doordat er op school voortdurend ‘rustig aan’, ‘dat gaan we volgende week leren’, of zelfs ‘nee, dat leren we hier nog niet, dan moet je nog een jaartje wachten’ gezegd wordt?
Door verveling, wat gebruikt wordt als excuus om niet mee te doen met activiteiten in de klas doordat ze niet leuk, niet relevant en niet uitdagend zijn? De oorzaken zijn divers en complex. HIER kan je verder lezen over het ontstaan van onderpresteren
Straffen en belonen zijn totaal zinloos. Straf je kind zeker niet om zijn schoolresultaten met het afpakken van een hobby waar het in uitblinkt of gewoon graag doet. Je doet er meer kwaad dan goed mee.
Een buitenschools succesverhaal is voor je afhakende kind zowat van levensbelang. Vermijd dat je kind voor een positiever zelfbeeld alleen maar afhankelijk is van wat er op school gebeurt.
Je kind belonen door allerlei leuks in het vooruitzicht te stellen is misschien nog wel erger. De onderpresteerder ervaart dan nog meer druk om een bepaald cijfer te halen of een bepaalde prestatie neer te zetten.
Wanneer het gestelde doel niet haalbaar lijkt begint hij er misschien niet eens aan en wanneer het gestelde doel niet haalbaar blijkt is kan er nog grotere onverschilligheid optreden.
Hij moet een ander soort voldoening leren ervaren die van hemzelf komt, niet gericht is op het resultaat, maar op het proces. Kleine stappen maken in de goede richting en in eerste instantie al een mooie prestatie wanneer hij begint met een opdracht.
Weet jij wat niet werkt bij onderpresteren? Als moeder weet je dat je hoogbegaafde kind beter kan. Dat is je nu na die coronaperiode helemaal duidelijk. Het raakt je zo dat je kind niet de schouders er onder zet en eruit haalt wat erin zit.
Vaak blijf je als ouders maar hetzelfde doen om tot een oplossing te komen. Wanneer je wil starten met een aanpak die wel werkt tegen onderpresteren moet je eerst begrijpen wat niet werkt. Bovendien moet je afstand zien te nemen van de manier waarop er tot nu toe is gehandeld. Door jou als ouder, maar zeker ook door de leerkracht.
Waardoor laat hij toch niet zien wat hij kan?
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!