Hoogbegaafd, dat zijn toch de echte genieën, de wonderkinderen?
Stephanie, 35 en zelfstandig ondernemer, had haar twijfels bij de opvoeding van haar oudste zoon Mark. Hij liep voor zijn eerste, sliep weinig als baby, leert makkelijk en is leergierig. Hij is kon al vroeg wat woordjes lezen, maakt leuke woordgrapjes en verzint ingewikkelde regels bij een spelletjes.
Zij twijfelt hierover want hij sprak pas laat, komt niet goed mee op school, heeft gedragsproblemen, komt soms tot niets en soms reageert hij zo overdreven.
Je vindt het vast leuk om je kind soms zo enthousiast te zien, bent er ook zeker wel trots op.
Maar aan de andere kant, die voortdurende vraag om aandacht, die teleurstelling, twijfel en die onzekerheid. Dat kan maken dat je de prestaties bagatelliseert en eigenlijk niet wilt weten dat jouw kind hoogbegaafd is.
Het is zo belangrijk om het wel te herkennen en te erkennen omdat het zo allesbepalend is om ook te ontdekken;
‘Iemand die hoogbegaafd is levert buitengewone prestaties of heeft het vermogen die te leveren op het gebied van intellect, academisch, creatief, leiderschap, beeldend en/of uitvoerend.’ ( Uit De begeleiding van hoogbegaafde kinderen)
Peuters en kleuters leveren natuurlijk nog geen prestaties, maar zijn te herkennen door hun leergierigheid, de snelheid waarmee ze iets onder de knie hebben (wanneer ze eraan beginnen), hun vermogen om zich te concentreren en het sneller doorlopen van de ontwikkelingsstadia.
Gelukkig is er nu een beweging op gang om de consultatiebureaus en de leiding van de peuterspeelzalen beter te informeren zodat ook hier het sneller herkend wordt.
Of je kind nu bovengemiddeld, hoog, of extreem hoogbegaafd is, alle hoogbegaafde kinderen blijken veel gemeen te hebben. Natuurlijk voldoet jouw kind niet aan alle kenmerken, maar wanneer de meerderheid voor jouw kind geldt, dan zou het wellicht mogelijk kunnen zijn dat jouw kind hoogbegaafd is.
Natuurlijk hangt dit ook af van de motivatie, de interesse, de vaardigheden en temperament van je kind. Ook een belangrijke factor is hoe er omgegaan wordt met de ongelijke ontwikkeling van je kind (asynchroniciteit), hoe de leerkracht en de omgeving hierop reageert.
Wat zeker meespeelt is ook hoe je eigen kind hiermee omgaat, welke mindset het gaat het ontwikkelen, of het graag slim wil overkomen of juist niet.
Het is dus van vele factoren afhankelijk of je kind zichzelf kan en wil zijn. Wanneer je hier meer over wilt weten;
Jij bent zo mooi anders dan ik,
Natuurlijk niet meer of minder maar,
Zo mooi anders,
Ik zou je nooit Anders dan Anders willen
– Hans Andreus-
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!