Onderpresteren, hoe kan je het herkennen?
Je kan onderpresteren herkennen aan het resultaat, maar zeker ook aan het gedrag.
Een kind dat onderpresteert, vertoont vaak één of meer van de volgende kenmerken:
Onderpresteren, minder presteren dan je zou kunnen en willen op basis van de capaciteiten, ontstaat echt niet vanzelf.
Van nature zijn kinderen, zeker hoogbegaafde kinderen, enthousiast over leren, geïnteresseerd in vele ideeën en activiteiten en nieuwsgierig over wat zich om hen heen afspeelt.
Waardoor veranderd de motivatie? Nog belangrijker is de vraag hoe is deze motivatie te stimuleren zodat interesse en vaardigheden weer ontwikkeld worden? En is onderpresteren te voorkomen?
‘Siebe stond te springen van vreugde. Eindelijk was hij vier en mocht hij naar school, eindelijk echt leren. Kunnen we al, kunnen we al? Ook zijn moeder keek ernaar uit want ze raakte soms echt uitgeput door haar zoon.
Hij zat vol energie en van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat was hij aan het praten, aan het doen en vragen aan het stellen’
Doordat hij op school voortdurend ‘rustig aan’, ‘dat gaan we volgende week leren’, of zelfs ‘nee, dat leren we hier nog niet, dan moet je nog een jaartje wachten’ hoort?
Door verveling, wat gebruikt wordt als excuus om niet mee te doen met activiteiten in de klas doordat ze niet leuk, niet relevant en niet uitdagend zijn?
De basis van onderpresteren kan gelegd worden op de basisschool, soms zelfs op de peuterspeelzaal, omdat er geen passend onderwijs wordt geboden. Maar ook in de thuissituatie of bij het kind zelf dat onrealistische verwachtingen heeft of andere prioriteiten heeft.
Dat jouw kind steeds ongelukkiger wordt, zijn enthousiasme verliest, (bijna) niet meer naar school wil en faalangst heeft ontwikkeld dat wordt soms niet gezien. Dat hij gefrustreerd is en enorme driftbuien heeft wanneer hij uit school komt, ziek wordt wanneer hij na de vakantie weer naar school moet en thuis met hele andere activiteiten bezig is, ook dat wordt niet altijd gezien of niet begrepen.
Wil jij hierover van gedachten wisselen?
Het herkennen van onderpresteren is complex omdat er vele factoren meespelen zoals;
In zijn boek ‘Bright Minds, Poor Grades’ beschrijft M.D. Whitley 6 typen onderpresteerders. Hieronder heb ik deze types gepersonaliseerd en de kenmerken kort beschreven. Een uitgebreidere beschrijving en aandachtpunten om tot een oplossing te komen lees je HIER
Huibert zoekt de oorzaak buiten zichzelf, ‘vergeet’ veel en stelt veel werk uit tot het te laat is. Hij voelt zich niet gehoord, neemt geen eigen verantwoordelijkheid, Hij manipuleert onbewust om zijn eigen gevoelens af te schuiven.
Hij heeft overal een weerwoord op (…ja maar) en voert vaak een machtsstrijd.
Vera maskeert tekortkoming door arrogantie, verveling en moeheid, is overgevoelig op kritiek, interpreteert opbouwende feedback verkeerd, onderdrukt emoties en is bang om niet goed genoeg te zijn (imposter syndrome)
Zij levert slordig werk wanneer het naar andermans regel moet en wanneer zij goed werk levert heeft ze er geen plezier in, omdat het nooit goed genoeg is.
Monique heeft herhalende patronen van zelf saboterend gedrag, maakt taken niet af en weigert hulp. Zij voelt zich ongemakkelijk bij succes, complimenten en stopt onbewust wanneer het doel in zicht is. Dit gedrag veroorzaakt veel stress en spanning en kan leiden tot straffen en dominant optreden van de begeleider, wat averechts werkt.
Valerie is bang voor schaamte en vernedering en hoe anderen over haar denken
Haar drijfveer is goedkeuring en acceptatie waardoor slechte schoolresultaten en sociale verlegenheid ontstaan door gebrek aan zelfvertrouwen en angst afkeuring. Zij is gevoelig voor falen wanneer succes kan leiden tot meer opdrachten of verantwoordelijkheden.
Suzan geeft niets om intellectuele prestaties, maar tolereert school als ontmoetingsplek met haar vrienden, populair te zijn en aandacht te krijgen. Zij staat graag in het middelpunt van de belangstelling en is geneigd te overdrijven, waardoor zij haar angst en twijfel, de behoefte aan goedkeuring, aandacht en complimenten en lage frustratietolerantie verbergt
Charley zorgt ervoor dat mensen hem aardig vinden door voorkomend en zelfverzekerd over te komen. Hij wil graag goede resultaten zonder zich al teveel in te spannen. Hij sluit deals, weet deadlines te verzetten en gunsten te verkrijgen. Geneigd op te scheppen over eigen talenten en resultaten waardoor falen aan de ander ligt.
Bij het uitblijven van succes doen ze of ze het wel kunnen, maar er geen zin hebben of omdat het saai is of onder hun kunnen.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!