De uitdaging van hoogbegaafde kinderen, inspireren en laten leren dat is wat ik hier voor elkaar wil krijgen. Geweldig om die kinderen enthousiast aan de slag te zien.  Allerlei boeken, knikkerbaan en magneten had ik meegezeuld. Maar moet je ze nu zien. Dat is het zeker waard.

Uitdaging bieden hoogbegaafden

De projectgroep als uitdaging

Alle kinderen in de projectgroep mogen kiezen tussen drie onderwerpen of een eigen onderwerp om te gaan onderzoeken. De onderzoeks- en ontwerpcirkel is behandeld en aan de slag.
Alle kinderen hebben aangegeven wat ze graag wilden leren en dat loopt uiteen van vliegende auto’s en mensen tot uitvindingen om een overstroming tegen te houden, het licht en het dierenrijk.

Elke donderdag mag ik leiding geven aan de projectgroep van 1-4 en 5&6 op een school in R’dam Zuid.

Zo superleuk om met hoogbegaafde kinderen en/of actieve creatieve kinderen aan de slag te gaan en hen meer uitdaging te bieden.

Door mijn eigen Plusgroep wat eigenlijk een plus plus groep is, heb ik veel ervaring. Doordat het bestaat uit een kleine groep kinderen die in de reguliere plusgroep niet goed tot hun recht komen, in de weerstand schoten, gedragsproblemen hadden of gewoon meer persoonlijke aandacht nodig hadden.

Uitdaging om tot leren te komen

Deze groep kinderen in R’dam gaat enthousiast de uitdaging aan. We werken met een thema, in de ruimste zin en daarnaast gaan we aan de slag met dat wat werkt, zoals een kettingreactie. Super dat er ook een aantal enthousiaste ouders zijn die graag meewerken wanneer er hulp nodig is.

Niemand die het raar vind als je wil weten hoe de oorlog te eindigen, hoe je zelf kan leren vliegen, hoe nieren werken, of hoe je huizen beschermt tegen een tsunami.

Uitdaging bieden en inspireren hoogbegaafd kind

Om jouw kind zo optimaal mogelijk te begeleiden heb je drie pijlers; de docent, de ouders en de medeleerlingen. Hoe heerlijk is het om buiten de school, aan de slag te gaan met een docent die jou echt ziet en weet hoe jij denkt met heel veel associaties, met een onderwerp waar je echt meer van wil weten. Niemand die het raar vind als je wil weten hoe de oorlog te eindigen, hoe je zelf kan leren vliegen, hoe nieren werken, of hoe je huizen beschermt tegen een tsunami.

Superleuk natuurlijk als docent om met deze diversiteit om te gaan en fijn voor de leerlingen dat die ruimte er is. Ze mogen zijn wie ze zijn en zoals ze zijn.

Zelf je hoogbegaafde kind uitdaging bieden?

Wil jij met jouw zoon of dochter ook wel aan de slag? Om te onderzoeken of te ontwerpen maak je eerst een mindmap met in het midden het onderwerp en dan takken met de verschillende onderdelen, in verschillende kleuren, die te maken hebben met het onderwerp. Zo breed mogelijk, dus veel associëren. Aan zo’n tak maak je meerdere takken die weer met dat onderdeel te maken hebben.

Hier zie je een mindmap die ik maakte als samenvatting. Als je erop klikt krijg je een handleiding hoe je een mindmap kan maken.

Met kleuters, groep 3 en 4 ga ik nog geen mindmap maken, maar laat ik het op een andere manier aansluiten bij het thema. Aan de hand van de taxonomie van Bloom maak ik dan een passende opdracht zoals achter een zin komen die in een kleurcode weergegeven is.

Vooral doen wat werkt, dat is waarvoor ik ga. Er was aangegeven dat ze zo’n puzzel erg leuk vonden.
Dus maakte ik van een kleurcode met cijfers, een puzzel om tot digitale cijfers te komen die correspondeerden met letters, die weer samen een actuele zin vormden. Een heerlijk complexe puzzel die zo enthousiast ontvangen werd. Ben jij benieuwd? 

 

Wil je meer weten over de uitdaging, begeleiding van jouw (vermoedelijk) hoogbegaafde kind?
Plan een Gratis sessie, dan denk ik met je mee.

 

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier