Leren is beter dan presteren

Van hoogbegaafden wordt vaak verwacht dat zij goed presteren, maar er zijn ook hoogbegaafden die alleen presteren wanneer de noodzaak van de prestatie ingezien wordt. Bij voorkeur wordt er alleen tijd en energie gestoken in gebieden waarin hij geïnteresseerd is. Want zeg nou zelf, leren is toch lang niet altijd leuk?

Eigen keuze om te leren presteren

Echt bijna niet te geloven. Dit weekend heeft Nadia een compleet schoolfeest georganiseerd en dit was tot in de puntjes verzorgd. Dit kostte haar veel tijd en energie, uitzoekerij om rekening te houden met de kosten en toch een mooi feest neer te zetten.

Daar ze dit nog nooit gedaan had, moest ze dit echt leren en soms hulp vragen

Wanneer Nadia ergens het nut van inziet, wanneer zij er zelf voor gekozen dan is ze echt gemotiveerd en zet ze geweldige prestaties neer. Dit is ook zo bij haar schoolwerk. Wanneer zij de noodzaak niet ziet om zich ervoor in te spannen, om hiervoor te leren dan doet ze het gewoon niet. Dat lukt dan niet.

Leren stimuleren

 Zeker niet wanneer het veel werk is en toch maar weinig oplevert. Dan gaat ze liever een paar uur piano spelen dan in de boeken duiken.

Nadia wil het op haar eigen manier aanpakken doordat ze het schoolwerk anders ervaart en er anders over denkt. Waarom zou je ergens meer tijd insteken wanneer een 7 toch ook goed genoeg is? Zo af en toe een onvoldoende geeft toch ook niks, wanneer je dat later weer ophaalt?

Onbegrip bij geen presteren

Nee, hiervoor krijgt ze geen begrip. Niet bij haar ouders en ook niet bij de leerkracht. Zij proberen haar toch te laten presteren door te dreigen met maatregelen, dan maar minder piano spelen, geen feestjes en geen afspraken met vriendinnen. Eerst moet het huiswerk keurig gemaakt worden zodat de cijfers beter worden. Er wordt niet eens bij stil gestaan of ze misschien wel de juiste leerstrategie heeft.

Je snapt wel, of niet, dat dat niet werkt. Nadia voelt zich onbegrepen en boos. In eerste instantie gaan haar cijfers wel omhoog waardoor gedacht wordt dat deze strategie werkt, maar dan schiet ze volledig in de weerstand en doet ze vrijwel niets meer.

 

Ken jij of ben jij ook zo’n ouder? Word jij er ook moedeloos van wanneer je kind

maar niet kan laten zien wat hij zou kunnen?

 

Je hebt hoogbegaafden die helemaal gelukkig worden van goede prestaties, die graag hoge cijfers willen halen. Zij kunnen aanlopen tegen een onrealistische verwachting, een te hoge lat, perfectionisme, faalangst en die nog geen idee hebben hoe ze moeten leren. Maar hierover een andere keer.

Nadia, die hoeft niet zo nodig mooie cijfers te halen.. Zij presteert alleen als ze er zelf het nut van inziet en zij presteert nog beter wanneer het haar interesse heeft. Zo was ook mijn oudste zoon.

Op het eind van het schooljaar ging hij nog even aan de slag om van de onvoldoendes een voldoende te maken. Iedere keer weer lukte het hem, waardoor ik er wel vertrouwen in kreeg. Maar vele keren heb ik hem gevraagd toch iets eerder aan de slag te gaan, omdat ik er de zenuwen van kreeg.

Echt als ouders valt het niet mee,om hiermee om te gaan. Zeker niet wanneer je zelf van nature graag goede prestaties neer wilt zetten. Maar ga alsjeblieft niet proberen je kind te dwingen om betere prestaties neer te zetten, want dit werkt alleen maar averechts. De relatie verslechterd, er is vaak ruzie in huis en strijd en de resultaten zullen niet verbeteren.

Stimuleer, inspireer en motiveer

Stimuleer juist je kind in zijn passies, in zijn interesse en bied ondersteuning waar nodig. Dwingen, strijden en ruziën levert je een hele onprettige sfeer op en je kind voelt zich onbegrepen en beperkt om dat te doen wat hij leuk vindt en waar zijn interesse ligt.

 Luisteren, stimuleren en ondersteunen levert je een fijne sfeer in huis op en een goede relatie.  Hierdoor voelt je kind zich begrepen en heeft het het gevoel de wereld aan te kunnen waardoor hij gedreven en gemotiveerd is om zijn doelen na te streven.

(geïnspireerd door Kieboom & Venderickx, Meer dan intelligent, 2017)

Wil jij je kind stimuleren in zijn passies en
hem weer enthousiast en gewoon weer blij zien?

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier