Loslaten, een noodzaak. Helemaal waar, maar hoe dan? Hoe kan je het reguliere schoolwerk loslaten en met een beter lesaanbod komen?
Er zit bijna weer een week van thuisonderwijs op. Steeds meer ouders van hoogbegaafde kinderen nemen zelf maar het heft in handen. Laten al dat schoolwerk wat losser door de enorme strijd die geleverd moet worden.
Strijd om het schoolwerk te maken wat onder het niveau is en strijd met de leerkrachten die niks anders voor hun kinderen kunnen doen, ook al zouden ze dat graag willen. Een oplossing die soms geboden wordt is dat tijdens de noodopvang extra taken geregeld zouden kunnen worden.
AL het reguliere werk MOETEN kinderen maken om dan evt. nog extra werk krijgen. Er wordt dan heel makkelijk gezegd dat leerkrachten er niet voor open staan om minder te herhalen, dus te compacten, zodat hoogbegaafde kinderen wel aan het passend werk (géén extra werk, want wie wil en nu extra werk doen?) toe komen. Dat leerkrachten niet durven loslaten en soms krampachtig vasthouden aan het reguliere werk en de reguliere methode.
Sonja Morbé schreef hier een hele mooie blog over waarin zij aangeeft dat loslaten echt heel lastig is voor leerkrachten en samengaat met complexe afwegingen
Aan de andere kant zijn er de ouders en kinderen die hun frustratie uiten en ten einde raad maar hun eigen plan trekken. Die deels het werk maken en zelf op zoek naar passend lesaanbod.
Dus de ‘waarom loslaten’ is duidelijk. Omdat ook hoogbegaafde leerlingen het recht en de behoefte hebben om iedere dag iets nieuws te leren: in eigen tempo en op eigen niveau.
Er moet vertrouwen groeien dat het echt mogelijk is om met minder oefen- en herhaalstof de kerndoelen te bereiken. Zodat er door compacten ruimte ontstaat om te verrijken of te verdiepen. Zodat er gelijke kansen ontstaan.
Zoals Sonja Morbé zo mooi stelt ‘Onderwijs is bedoeld om een stijgende leerlijn aan te bieden voor ieder kind.’
Deze stijgende leerlijn is te realiseren door aan te sluiten bij de leerbehoefte, minder herhaling, compacten, verrijken en verdiepen (bij voorkeur aansluitend bij de interesse).
Door ruimte/tijd te creëren om naast de kerndoelen ook de plusdoelen bereikbaar te maken voor hoogbegaafde kinderen en deze niet vrijblijvend te houden, maar verplicht te stellen. Zodat ook deze kinderen tot leren komen.
Als je kinderen gelijk wilt behandelen, dat ze allemaal hun potentieel mogen ontwikkelen, dan is het, volgens Sonja Morbé, van belang dat ze allemaal het ‘leren’ voelen. En niet onnodige herhalen en onnodige tussenstappen moeten maken. Waarbij aangevuld dat onnodige herhalen en onnodige tussenstappen vermeden moeten worden.
Als je kinderen gelijk wilt behandelen, dat ze allemaal hun potentieel mogen ontwikkelen, dan is het, volgens Sonja Morbé, van belang dat ze allemaal het ‘leren’ voelen. En niet onnodige herhalen en onnodige tussenstappen moeten maken. Waarbij aangevuld dat onnodige herhalen en onnodige tussenstappen vermeden moeten worden.
Hoogbegaafde kinderen hebben geen ‘extra werk’ of ‘aanvullend werk’ nodig, maar een passend lesaanbod, een eigen curriculum. Een eerste stap hierin kan klassenmanagement zijn, zodat een leerkracht weet hoe het verantwoord is om het reguliere lesaanbod ‘los te laten’, te compacten.
Niet alleen voor veel ouders en kinderen levert deze situatie, thuisonderwijs en al het reguliere werk moeten maken, veel frustratie op. Maar ook voor leerkrachten, want ook zij willen het beste voor alle kinderen in deze onzekere en andere tijden.
Zij willen de regie houden en zicht/controle houden op de resultaten waarvoor de vele onlineprogramma’s een goed middel voor hen biedt. Leerkrachten halen vaak het uiterste uit zichzelf door het aanbieden van online lessen, het maken van video’s en dan ook nog de noodopvang erbij.
Om te zorgen dat alle leerlingen tot leren komen en hierover toch, als leerkracht, de regie te houden is denk ik niet klassenmanagement de eerste stap. De eerste stap is durven, durven loslaten, durven samenwerken met ouders, met kinderen en durven vertrouwen dat hoogbegaafde kinderen echt zonder al die herhaling kunnen. Sterker nog dat ze met al die herhaling uiteindelijk de kans lopen om steeds minder te gaan presteren.
Ja, een gevoel van onzekerheid zal ontstaan of de resultaten, de kerndoelen dan wel gehaald worden. Onzekerheid over het omgaan met passend lesaanbod, waar echt moeite voor gedaan moet worden en onzekerheid om andere lesstof te hebben dan andere kinderen in de groep.
Laten we er op vertrouwen dat die kerndoelen echt wel gehaald worden, dat kinderen het gevoel krijgen dat ze echt leren en ook zij nu lesaanbod hebben dat past bij hoogbegaafde kinderen. Laten we gaan voor een goede afstemming en samenwerking tussen school, kind en ouder, gebaseerd op vertrouwen.
Laat het weten door hieronder te regeren of door CONTACT op te nemen.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!