Tijdens de pianoles zitten we bij de basisschoolleerling natuurlijk niet alleen te spelen. We bewegen ook om het ritme onder de knie te krijgen te krijgen, wat toch het beste lukt als je het voelt in je lichaam. Ook theoretische onderwerpen leer je sneller door er een actie aan te verbinden, zoveel mogelijk zintuigen in te schakelen.
Ook wordt er aandacht besteed aan ontspanningsoefeningen, doelen stellen, plannen en vooral een positieve leerhouding, een groeimindset.
Daar elk kind anders is, ieder kind op zijn eigen manier leert, een andere leerstijl heeft, liggen ook de accenten anders. Maar iedereen krijgt wel het klassieke programma aangeboden zoals de theorie, de toonladders en akkoorden. Etudes, stukken van verschillend karakter en verschillende tijden en stijlen. Omdat we er naar toe werken om deel te nemen aan de EPTA examens die lopen van A1 tot E. Haal je niveau E, dan ben je klaar voor het toelatingsexamen conservatorium.
Tijdens de pianoles leert ook de basisschoolleerling ook studievaardigheden, want hoe goed we ook bezig zijn in de les, thuis gebeurt het echte werk. Discipline en regelmaat zijn hierin echt belangrijk en ik stimuleer dan ook om een vaste tijd in te plannen waarin je zeker oefent. Daarnaast op andere tijden spelen mag natuurlijk altijd!
Met alleen het doorspelen van een stukje krijg je natuurlijk geen geweldige resultaten. Vraag jezelf eens kritisch “vind ik het echt mooi zoals ik het nu speel, speel ik vloeiende lijnen, hoe is het met de dynamiek, kan ik me er een verhaallijn of beeld bij voorstellen, kortom heb ik wat te vertellen?”.
Een opname leidt dan tot verrassende ontdekkingen. ‘oeps’. Dit is zeer leerzaam en na afloop krijgt de leerling deze opname ook toegestuurd. Ook leuk voor de ouders om te horen hoe een leerling tijdens de les speelt.
Iedere keer weer beschouw ik het als een groot voorrecht om basisschoolleerlingen pianoles te geven, te begeleiden op hun muzikale levenspad. Muziek heeft zoveel raakvlakken met persoonlijke ontwikkeling, met het geleerde op school en de hobby’s van je kind. Het ritme van de muziek moet je voelen, bewegen en dan ook begrijpen. Er blijkt ook een verband te bestaan tussen ritme en rekenen en tussen melodische vorming en taal.
Uiteraard maak ik wel van verschillende pianomethodes gebruik, we kiezen er samen één uit die het beste bij de basisschoolleerling past. Hiervoor kan je gewoon enige tijd verschillende pianolesboeken lenen tot we DE methode hebben. Methodes die ik veel gebruik zijn de Hal Leonard Pianomethode, Alfred’s Basis Piano Library en Piano Adventures van Nancy en Randall Faber.
Daarnaast maak ik ook gebruik van de andere methodes omdat bepaalde onderwerpen in een andere methode toch weer beter aan bod komen of om voor een bepaalde techniek net nog iets meer stukken te spelen of omdat sommige stukken qua karakter precies is wat de leerling op dat moment nodig heeft. We maken dan ook gebruik van een map waar deze kopieën in gaan, ‘ omdat ik allergisch ben voor losse bladen’.
Voor het beheersen van het noten lezen heb ik eigen materiaal ontworpen, waardoor je beter en sneller inzicht krijgt in het lezen van de noten en akkoorden.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!