Weer beginnen, dat valt echt niet mee

Ze kwam al gespannen binnen met kleine oogjes. Had ze misschien nog last van allergie..
Tot er langzaam een traan naar beneden biggelde. Nee ze wilde er niet over praten. Ze begon te spelen op de piano, wist ‘t even niet en barstte in tranen uit. Ik weet t niet meer, snap er niks meer van..

Na een zomervakantie waarin je een tijd niks of niet veel doet is het echt logisch dat je achteruit gaat. Dat is zo met lezen, met rekenen en ook met pianospelen.

Frustratie bij beginnen

Wat dan goed werkt is even te herhalen en te accepteren dat je niet gelijk op het niveau in kan spring waarop je zat.
Soms begin ik zelfs met de vraag of een leerling alle C en alle F toetsen eens wil spelen en dan alle C en F akkoorden.

 Dan doen we het vraag en antwoordspel, wat eigenlijk de basis van de harmonieleer is en dan op zoek naar een favoriet stukje wat voorin het boek staat, of wat je eerder speelde.

Maar het blijft frustrerend.

Heb je hard geoefend voor de vakantie en na de vakantie blijkt dat je het niet meer weet, dat je het niet meer kan of dat het lang zo lekker niet meer gaat.

Ja, dan is het ook niet leuk om te oefenen, wat een frustratie. De beste oplossing is dan om gewoon maar helemaal niks te doen. Toch?

 

Het is beter dat je niks gedaan hebt
als je iets niet kan dan
dat je er hard voor gewerkt hebt.

 

Beginnen als hoogbegaafd kind

Wanneer je kind hoogbegaafd is, vaak ook gevoelig en het graag goed wil doen, dan komt het dubbel of soms driedubbel zo hard binnen.

 Je gaat er vanuit dat je het nog kan en komt er tot je schrik achter dat dat niet het geval is. Na even bestuderen lukt het nog niet en daar deze ervaring je bijzonder frustreert lopen de emoties al behoorlijk op. 

Als je het dan eigenlijk graag goed wil doen, je geen fouten wil maken, je de lat gelijk hoog legt, ja dan barst je in tranen uit bij de pianoles. Maar niet alleen bij de pianoles, ook bij wiskunde, bij het lezen, bij Frans en in de tekenles.

 

Geef jezelf even de tijd om er weer in te komen.

 

Wanneer je jezelf de tijd geeft om er even in te komen, wat basisstof herhaalt, het rustig doorneemt en dan een mooi stuk oppakt wat je al eens eerder speelde en dit in eerste instantie per hand doet, de melodie en de begeleiding. En dan per zin met twee handen.

Beginnen met een strategie

Als je een strategie hebt om er weer rustig in te komen, ja dan ben je in no weer waar je was voor de vakantie en kan je weer lekker stappen gaan maken.

Door juist rustig op te starten ga je uiteindelijk sneller vooruit.

En mijn leerling … die ging weer lachend en met meer vertrouwen de deur uit.

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier