Een uitdagende zomervakantie

Een uitdagende zomervakantie waarin flexibiliteit, creativiteit, doorzetten en leren omgaan met tegenslag een rol speelt. Maar nu…

Sander (11) slaapt al nachten slecht, klaagt over buikpijn en is al een paar dagen zijn energie kwijt. 

In de vakantie kletste hij honderduit, werd soms al vroeg wakker om op avontuur te gaan of met z’n allen een mooie tocht te maken.
Via de app, had hij verschillende tochten uitgezocht.

Als we ze allemaal willen doen komen we tijd tekort. En zo af en toe een rustdag vinden wij ook wel lekker.

Op de camping waren we een ander gezin tegengekomen waar een enorme klik mee was. Ook de kinderen konden het goed met elkaar vinden. Dus verschillende tochten hebbben we met beide gezinnen gedaan. Superleuk.

Uitdaging en wandeling

Uitdaging, flexibiliteit en creativiteit

Uitdagende wandeling

Hoe goed je ook een tocht voorbereidt, je komt altijd wel onverwachtse dingen tegen.

Die keer dat er geen slaapplek meer was in de hut, dat ons water op was doordat het zo’n warme dag was. Of die keer dat zijn vader er boven achter kwam dat zijn schoenen er toch wel erg slecht aan toe waren.

 

En we wilden toch echt nog lopend terug en niet met de helikopter. Die vloog sommige dagen echt af en aan over de hoge toppen van de bergen.

Sommige wandelingen duurden ruim 6 uur en dan moet je echt doorzetten, zeker op de wat saaie stukken.

 

Maar samen met zijn zus rende hij dan vooruit, wat ons motiveerde om toch nog even vol te houden.

Eten, een slaapplek, vriendschap en zekerheid dat je schoenen het volhouden zijn eigenlijk alle drie elementen uit de pyramide van Maslow.

Pyramide van Maslov

Pyramide van Maslow, bedacht door de psycholoog Abraham Maslow. Dit vormt een soort richtlijn om te begrijpen wat mensen nodig hebben en hoe dat ons gedrag en gevoel beïnvloedt.

1. Biologische en fysiologische behoeften, eten water, dak boven je hoofd

2. Veiligheid en zekerheid, stabiliteit, bescherming tegen gevaar en zekerheid
3. Sociale behoeften, vriendschap, liefde, ergens bij horen

Uitdagende zomervakantie

Is dat nu vakantie?

Op het moment dat we vertrokken, soms ’s morgens vroeg om 7 uur om voor 12 uur boven te kunnen zijn. Dan dachten we niet aan de warmte, de vermoeidheid en de soms saaie stukken.

 

7 uur was geen probleem na een paar keer lopen na 12 uur. Het is dan zo  heet en het kost veell  meer energie. Het was duidelijk waarom iets nodig was.

Natuurlijk word er wel eens gemopperd ‘dat noemen ze vakantie’

 

Maar bij het bereiken van de hut, de top of een prachtig meer waarin ze heerlijk kunnen zwemmen is het afzien al snel vergeten.

Welke uitdaging staat ons te wachten?

Wandeling naar de Top

Bij het vertrekken weten we wat we kunnen verwachten of zouden kunnen verwachten.
Want we kwamen een keer eindelijk bij een meer aan wat compleet droog stond.

Wanneer je dan onderweg één of twee mooie dingen ziet of ervaart dan heb je toch een voldaan gevoel. 

 

Een waterval, op een steile rots klimmen en langs een smalle richel, die hagedissen die supersnel waren of die prachtige stenen die we onderweg vonden.

Schooltijd begint weer

De schooltijd komt er weer aan, 7 uur opstaan is dan echt niet bespreekbaar. Er wordt van uitgegaan dat het vast weer een saaie periode zal zijn. Veel herhaling, lang zitten en als het tegenzit mag hij dit jaar niet meedraaien met de projectgroep.

 

Gelukkig begreep ik dat hij bij deze docent meer zichzelf kan zijn. Dat hij gezien wordt en kan rekenen op een begripvolle docent die begrijpt dat ook hoogbegaafde kinderen niet alles snel kunnen en snappen.

 

Dat hij minder herhaling nodig heeft, keuzevrijheid binnen gestelde grenzen en werken aan eigen leerdoelen of nog beter ontwikkelingsdoelen.

Welke verwachting heb je, uitdagend of saai?

Verwachtingen zijn bepalend. Want vanuit die verwachting kijk je, ervaar je de mensen en activiteiten om je heen.

Als je uit gaat van een saaie, warme en uitputtende wandeling dan ervaar je de vele wandelingen die wij maakten ook anders.

Het is mogelijk om vanuit een ander perspectief te kijken naar de schooldagen. Zowel voor de leerling als de docent.
Zelf initiatief nemen en duidelijk aangeven dat je hulp nodig hebt of aan de slag wilt met de eindtoets. Dan weet je  wat je nog moet leren. Ja, dat is bij deze docent mogelijk.

 

Door welke ervaringen heb je je vorig jaar niet veilig gevoelt en hoe kom je hier weer van af? Ook als het soms een saaie dag is, welke twee dingen zouden dan het verschil kunnen maken?

OK ik moet eerlijk zeggen dat Chantal, zijn moeder ook wel eens bang is dat Sander zijn energie niet kwijt kan. Dat hij zich niet veilig voelt, zich niet uitgedaagd voelt als hoogbegaafde of het gevoel heeft dat hij er niet bij hoort.

 

Dat wil ze zo graag voorkomen, want dat vond ze zelf zo vreselijk in haar schoolperiode. Gelukkig heeft ze hierbij hulp gevonden.

Het is zeker helpend wanneer het Chantal lukt om haar angstige gevoelens niet te projecteren op Sander en dat Sander vanuit een ander perspectief zijn schooldagen gaat bezien.

 

Net zoals hij uitkeek naar de top, de hut of het meer dat hij uit kan kijken naar een activiteit, een eigen project en een echte uitdaging.

Eten in een rustige omgeving, een moment kunnen pakken voor een time-out, weten dat zijn vriend Matthew ook in deze klas zit.

De zekerheid, nee niet dat je schoenen het volhouden, maar dat hij een begripvolle docent heeft.

 

De elementen uit de eerste 3 lagen van de Pyramide van Maslow gaan er zeker voor zorgen dat Sander deze schoolperiode fijn gaat afsluiten. En als hij niet mee mag draaien met de projectgroep dan weet hij dat hij altijd terecht kan bij de Projectgroep Goeree 

Wil jij meer weten over die projectgroep?

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier