Denken in mogelijkheden bij hoogbegaafdheid

Mogelijkheden bedenken, waar het onmogelijk lijkt.
Hilarisch, jammer dat er geen foto gemaakt is. Winter in het land, het vriest, dus dat betekent ruiten schrappen, gladde wegen, maar ook bevroren deuren. Zo wilde ik naar Spijkenisse gaan, naar Scala om een hoogbegaafde jongen te begeleiden

Mijn ruiten waren geschrapt, maar op het moment dat ik in wilde stappen waren mijn deuren vastgevroren.
Nog wat warm water erover, maar het mocht niet baten. Is er nog wat anders te bedenken?

Mogelijkheden

 

Kijken naar de mogelijkheden 
niet alleen naar de onmogelijkheden.

 

De deuren zaten echt dicht, maar de achterklep kon nog wel open. Dus dan maar door de achterklep, vanuit de achterbank dicht doen en manoeuvreren naar de voorstoel. Daar de deur op  het eerste slot zit, houd ik met één hand de deur vast en stuur met de andere hand. Halverwege de reis kon ik uiteindelijk de deur goed dicht doen. Zie je het voor je?

Kijken naar mogelijkheden

Door te kijken naar andere mogelijkheden ben ik tot een originele oplossing gekomen en kwam ik veilig aan in Spijkenisse. Daar wachtte Daniël op me met zijn mentor. Gewoon op locatie samen aan de slag gaat zoveel beter dan online.

Zo zijn er voor hoogbegaafden ook vaak deuren dicht
binnen het onderwijs.

Door de ongelijkheid in de ontwikkeling is het voor een hoogbegaafd kind lastig om aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten. 

Hierdoor kan het zijn dat een kind zich sociaal isoleert doordat hij niet uitgenodigd wordt op verjaardagsfeestjes, weinig vriendjes heeft en soms zelfs gepest wordt.

Het kan zijn dat je kind zich aanpast om mee te komen met de groep. Hoe moeilijk wordt het dan nog om je potentieel te ontwikkelen of überhaupt om jezelf te zijn? Welke deuren blijven dan voor hem dicht?

Hoogbegaafde kinderen zijn vanaf hun geboorte anders. Vanaf de geboorte kijken ze al helder uit hun ogen en is een bepaalde intensiteit en gevoeligheid duidelijk zichtbaar. Zowel in de opvoeding als in het onderwijs, moet jij als ouder er  zelf er achter komen wat het beste is voor je kind.

Zo kan het zijn dat jouw hoogbegaafde kind wel complex kan denken en graag moeilijke concepten wil begrijpen, terwijl het moeite heeft met schoolse vaardigheden. Best lastig voor de basisschooltijd, zeker wanneer de lat hoog gelegd wordt, je uiterst kritisch bent en je ook nog ‘s gevoelig. (Zijnsluik)

Dan kan het zijn dat  de passie niet overeenkomt met wat er op school wordt aangeboden. Jouw kind kan dan zijn talenten ontwikkelen door op zoek te gaan naar mogelijkheden.  Op zoek naar …

 

Onderwijs waarbij de eigen ontwikkeling centraal staat ook al
loopt die niet synchroon met leeftijdsgenoten

 

Dan denk ik aan eigen projecten, ondernemen, bespelen van een muziekinstrument en

bijvoorbeeld techniek zoals het bouwen van een robot.

Moglijkheden - Werken aan tafel

Een asynchrone ontwikkeling levert dus flinke uitdagingen op. Soms zijn bepaalde activiteiten niet mogelijk, maar blijf dan op zoek naar wat wel kan. Zoals ik door de achterklep naar binnen kwam, is er vast ook wel een achterdeur om ergens binnen te komen op zoek naar een mogelijkheid, zodat ook jouw kind zich kan ontwikkelen zijn eigen manier.

Leg je kind in begrijpelijke taal uit dat ze op bepaalde gebieden anders in elkaar zitten. En ja,  het kan helpen als jouw kind in contact komt met ontwikkelingsgelijken. In deze groep kunnen ze vaak wel aansluiting vinden en zichzelf zijn.

Ben jij als ouder ook gesloten deuren tegen gekomen en ben je

er inmiddels achter welke andere mogelijkheden er zijn?

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier