Kenmerken van een hoogbegaafd kind, zijn zeker de intensiteit, eplosiviteit en nieuwsgierigheid
Heb jij het idee dat jouw kind ‘anders’ is? Intensiever, explosiever en nieuwsgieriger.
Stelt jouw kind veel vragen en ontstaan er nogal eens discussies?
Voelt jouw kind zich vaak onbegrepen en heeft het weinig aansluiting bij klasgenootjes?
Onthoudt het de meest uiteenlopende zaken, zelfs van langer geleden?
Ja, dat zijn kenmerken van een hoogbegaafd kind. Dan zou jouw zoon of dochter wel eens hoogbegaafd kunnen zijn.
Of je kind nu bovengemiddeld, hoog, of extreem hoogbegaafd is, alle hoogbegaafde kinderen blijken veel gemeen te hebben. Maar wat is de reden dat je een kind wil identificeren?
Loopt het tegen problemen aan, gaat het niet goed op school, is het ongelukkig of zelfs agressief of wil je het identificeren zodat het naar de plusklas kan of een andere school?
Eén ding is zeker, een IQ test alleen bepaald niet of je kind hoogbegaafd is. Dat is slechts één onderdeel en de test zelf is van vele factoren afhankelijk.
In Nederland wordt (hoog)begaafdheid vaak beschreven aan de hand van het meerfactoren-model van Mönks, waarbij het triadisch model van Renzulli als basis gebruikt zou zijn. Door onduidelijke redenen zijn boven gemiddelde capaciteiten, taakgerichte motivatie veranderd in intelligentie en motivatie waardoor heel de nuancering van Renzulli wegvalt.
Kenmerken van een hoogbegaafd kind zijn bijvoorbeeld;
Maar hoogbegaafden zijn zeker geen homogene groep. Dat hebben Betts & Neihart uitgebreid onderzocht, weergegeven in de 6 profielen om dit na 25 jaar nog eens te herzien. Deze 6 profielen hoogbegaafdheid zijn gebaseerd op de behoeften, gevoelens en het gedrag van hoogbegaafde kinderen, met de bedoeling om ze beter teer- en herkennen.
Lang niet alle hoogbegaafde kinderen zetten hoge prestaties neer. Het kan ook zijn dat jouw kind niet geïnteresseerd is in schoolse vaardigheden of leerproblemen heeft.
Maar uitblinkt in creativiteit, muzikaliteit of een ondernemer in de dop is. Het kan zijn dat je kind supersnel met de meest creatieve oplossingen komt of prachtig tekening maakt.
op één of meer van de volgende gebieden:
Zeker wanneer het je eerste kind is sta je niet gek te kijken wanneer je zoontje van drie zegt ‘Mama, je hebt weer heerlijk gekookt’, Dan sta je eerder gek te kijken wanneer ze op het consultatiebureau vragen of je kind al met twee woorden spreekt.
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong passen niet binnen de norm en ontwikkelen zich niet volgens de gangbare verwachtingen. Natuurlijk ontwikkelen kinderen zich allemaal anders en ook het tempo verschilt. Toch gaan ouders bewust of onbewust van een gangbare norm uit.
Het Zijnsluik geeft goed de Zijnskenmerken weer van het hoogbegaafde kind. In veel wetenschappelijke modellen ligt de nadruk vooral op de cognitieve elementen van hoogbegaafdheid. Maar wetenschappers en psychologen zijn er inmiddels gelukkig van overtuigd dat er ook sprake is van bepaalde overeenkomstige persoonlijkheidseigenschappen (de Zijnskenmerken) bij hoogbegaafden.
Hoogbegaafdheid heeft een duidelijke impact op het zijn van een mens. Het Zijnsluik wat ook beschreven staat in ‘Meer dan intelligent (2017)’ van T. Kieboom en K. Venderickx geeft mooi weer hoe de intensiteit verschilt van een aantal persoonlijkheidskenmerken, wat het anders zijn, het anders voelen kenmerkt.
Zo zijn het rechtvaardigheidsgevoel, de kritische instelling, de gevoeligheid of sensitiviteit en het perfectionisme heel kenmerkend, maar zeker ook de behoefte aan autonomie bij hoogbegaafde kinderen intenser.
Perfectionisme kan overkomen als faalangstig en uitstelgedrag, waardoor kinderen soms de zo noodzakelijk uitdaging niet aangeboden krijgen en kunnen gaan onderpresteren.
Ook het van streek raken van onrecht en graag de controle willen houden in combinatie met vaak het initiatief willen nemen kan in sommige situaties behoorlijk lastig zijn. Deze eigenschappen kunnen overkomen als bemoeizuchtig en eigenwijs.
Zo verhelderend wanneer je dit weet, dit beseft. Dit geeft jou als ouders, begeleider, leerkracht of docent meer inzicht in hoe hoogbegaafden denken en handelen. En hoogbegaafden krijgen hierdoor meer inzicht, leren zo zichzelf beter kennen en dan wordt het duidelijk hoe die verschillen toch komen die ze vaak ondervinden.
Zal ik jou, jullie daarmee helpen?
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!