Hoogbegaafd meer dan IQ

Vanmorgen was ik bij een netwerkmeeting van BNI Voorne en werd er gevraagd of ik hoogbegaafd ben. Ja dat ben ik. Maar daarna werd er gevraagd welk IQ ik dan had en dat is nu net niet het allerbelangrijkste.

Want enerzijds is het meten van het IQ van vele factoren afhankelijk. Zit je kind lekker in z’n vel, wil het wel presteren, anders zijn, is degene die test in staat om verder te kijken dan de antwoorden en hoe zijn de testomstandigheden. Natuurlijk blijft het altijd een momentopname en is degene die vraagt hoeveel appels er in die appelboom, kijkende naar een afbeelding met 2 appels, in staat om verder te denken wanneer na enig nadenken jouw kind twijfelend zegt dat er 5 appels in die appelboom zitten.

Score

Hoogbegaafdheid is meer dan IQ

 

‘Iemand die hoogbegaafd is levert buitengewone prestaties of heeft het vermogen
die te leveren op het gebied van intellect, academisch, creatief, leiderschap, beeldend en/of uitvoerend.’
( Bron; De begeleiding van hoogbegaafde kinderen, James T Webb et all.)

 

Hoogbegaafd is een combi van buitengewone mogelijkheden, taakgerichte motivatie en creatief denken. Er wordt dan ook nog wel eens  gesteld dat een hoogbegaafde een snelle creatieve denker is.

Het kan zijn dat je hierover  twijfelt want hij sprak pas laat, komt niet goed mee op school, heeft gedragsproblemen, komt soms tot niets en soms reageert hij zo overdreven. Maar hij heeft is heel ondernemend, barst van de energie en is regelmatig met je in discussie.

Natuurlijk vindt je het leuk dat enthousiasme te zien te zien van je kind en die onbeperkte energie.
Maar niet dat gepieker over mogelijke gevolgen, getwijfel of iets wel goed genoeg is en die hele hoge lat.

Die voortdurende vraag om aandacht, die teleurstelling, het onbegrip, die twijfel en onzekerheid. Dat kan maken dat je prestaties bagatelliseert en eigenlijk niet wilt weten dat jouw kind hoogbegaafd is.

Herken je bovenstaande?

Hoogbegaafd, meer dan IQ

Het is zo belangrijk om hoogbegaafdheid wel te herkennen en te erkennen omdat het zo allesbepalend is om ook te ontdekken;

  • hoe je kind denkt
  • hoe je kind bepaalde situaties aanvoelt
  • hoe je kind praat en interpreteert
  • hoe je kind zich gedraagt

Dan begrijp je je kind beter en kan je het beter begeleiden op zijn levensweg

 

10 veel voorkomende kenmerken van hoogbegaafdheid zijn;

  • Leert snel, legt snel verbanden
  • Ongebruikelijk gevoel voor humor, houdt van woordspelingen
  • Houdt van oplossen van rekenkundige problemen en puzzels
  • Ongeduldig tegenover eigen onvermogen en dat van anderen
  • Snel angstig, onzeker en gevoel anders te zijn
  • Stelt (te) veel onderzoekende vragen
  • Experimenteert graag
  • Idealisme en rechtvaardigheidsgevoel vanaf jonge leeftijd
  • Leert basisvaardigheden sneller met minder oefening
  • Brede belangstelling en/of diepe belangstelling in specifiek onderwerp

Wanneer jouw kind vele kenmerken heeft zal het dan ook uitzonderlijk gaan presteren?

Natuurlijk hangt dit ook af van de motivatie, de interesse, de vaardigheden en temperament van je kind. Ook een belangrijke factor is hoe er omgegaan wordt met de ongelijke ontwikkeling van je kind (asynchroniciteit), hoe de leerkracht en de omgeving hierop reageert.

Wat zeker meespeelt is ook hoe je eigen kind hiermee omgaat, welke mindset het gaat het ontwikkelen, of het graag slim wil overkomen of juist niet. Het is dus van vele factoren afhankelijk of je kind zichzelf kan en wil zijn.

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?