Van hoogbegaafden wordt vaak verwacht dat zij goed presteren, maar er zijn ook hoogbegaafden die alleen presteren wanneer de noodzaak van de prestatie ingezien wordt. Bij voorkeur wordt er alleen tijd en energie gestoken in gebieden waarin hij geïnteresseerd is.
Echt bijna niet te geloven. Dit weekend heeft Nadia een compleet schoolfeest georganiseerd en dit was tot in de puntjes verzorgd. Dit kostte haar veel tijd en energie, uitzoekerij om rekening te houden met de kosten en toch een mooi feest neer te zetten.
Wanneer Nadia ergens het nut van inziet, wanneer zij er zelf voor gekozen dan is ze echt gemotiveerd en zet ze geweldige prestaties neer. Dit in tegenstelling tot haar schoolwerk. Wanneer zij de noodzaak niet ziet om zich ervoor in te spannen, om hiervoor te presteren dan doet ze het gewoon niet.
Zeker niet wanneer het veel werk is en toch maar weinig oplevert. Dan gaat ze liever een paar uur piano spelen dan achter de boeken zitten.
Nadia wil het op haar eigen manier aanpakken doordat ze het schoolwerk anders ervaart en er anders over denkt. Waarom zou je ergens meer tijd insteken wanneer een 7 toch ook goed genoeg is? Zo af en toe een onvoldoende geeft toch ook niks, wanneer je dat later weer ophaalt?
Nee, hiervoor krijgt ze geen begrip. Niet bij haar ouders en ook niet bij de docent. Zij proberen haar toch te laten presteren door te dreigen met maatregelen, dan maar minder piano spelen, geen feestjes en geen afspraken met vriendinnen. Eerst moet het huiswerk keurig gemaakt worden zodat de cijfers beter worden. Er wordt niet eens bij stil gestaan of ze misschien wel de juiste leerstrategie heeft.
Je snapt wel, of niet, dat dat niet werkt. Nadia voelt zich onbegrepen en boos. In eerste instantie gaan haar cijfers wel omhoog waardoor gedacht wordt dat deze strategie werkt, maar dan schiet ze volledig in de weerstand en doet ze vrijwel niet meer.
Je hebt hoogbegaafden die helemaal gelukkig worden van goede prestaties, die graag hoge cijfers willen halen. Zij kunnen aanlopen tegen een onrealistische verwachting, een te hoge lat, perfectionisme, faalangst en ontoereikende leerstrategieën, maar hierover een andere keer.
Nadia is dat duidelijk niet. Zij presteert alleen als ze er zelf het nut van inziet en zij presteert nog beter wanneer het haar interesse heeft. Zo was ook mijn oudste zoon.
Op het eind van het schooljaar ging hij nog even aan de slag om van de onvoldoendes een voldoende te maken. Iedere keer weer lukte het hem, waardoor ik er wel vertrouwen in kreeg. Maar vele keren heb ik hem gevraagd toch iets eerder aan de slag te gaan, omdat ik er de zenuwen van kreeg.
Echt als ouders valt het niet mee, zeker niet wanneer je zelf van nature graag goede prestaties neer wilt zetten, om hiermee om te gaan. Maar ga alsjeblieft niet proberen je kind te dwingen om betere prestaties te halen, want dit werkt alleen maar averechts. De relatie verslechterd, er is vaak ruzie in huis en strijd en de resultaten zullen niet verbeteren.
Stimuleer juist je kind in zijn passies, in zijn interesse en bied ondersteuning waar nodig. Dwingen, strijden en ruziën levert je een hele onprettige sfeer op en je kind voelt zich onbegrepen en beperkt om dat te doen wat hij leuk vindt en waar zijn interesse ligt. Luisteren, stimuleren en ondersteunen levert je een fijne sfeer in huis op en een goede relatie. Hierdoor voelt je kind zich begrepen en heeft het het gevoel de wereld aan te kunnen waardoor hij gedreven en gemotiveerd is om zijn doelen na te streven.
(geïnspireerd door Kieboom & Venderickx, Meer dan intelligent, 2017)
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!