Jezelf zijn als hoogbegaafde

Hoe ben je als jezelf? Ik moest denken aan die passage dat Pietje Bell na alle doorstane avonturen met de Zwarte Hand glunderend zwaait vanuit de auto waarin hij stond.
Pietje beschrijft hoe verschillende personen zwaaien, waarop zijn vriend vraagt ‘en hoe zwaai je als jezelf’

Precies zo zwaait mijn leerling, nadat hij hier gewerkt had.                                                Echt geweldig

Zijn moeder stuurde nog een app voor ze kwam om te waarschuwen dat hij gefrustreerd, boos en wiebelig uit school kwam.
Het is waar, zo kwam hij ook binnen, maar na het slaan met de boomwackers, pianospelen en even heen en weer lopen kwam het eruit waardoor hij zo boos en gefrustreerd was. Na een goed gesprek gingen wij op ontdekkingstocht.
Vandaag had hij wat meer beweging nodig, maar hij kwam echt nieuwe dingen tegen.  Hier kan hij leren op een manier die bij hem past op dit moment en hoeft hij zicht niet aan te passen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je zomaar kan doen waar je zin hebt. Maar wel flexibel tot het doel komen. Op dit moment was dat weer lekker in zijn vel zitten en het boek afsluiten.

 

Jezelf zijn als hoogbegaafde, kunnen zijn, of aanpassen

 

Zo heeft de ervaring jouw hoogbegaafde kind geleerd hoe het zich het best kan gedragen. Niet te druk doen, niet rennen door de gang, je werk maken en niet te lastige of teveel vragen stellen. Tuurlijk schets ik het hier wat gechargeerd, maar jouw kind voelt dat hij niet zichzelf kan zijn. 

Dat kan op school nog best aardig gaan, maar eenmaal thuis komt alle onvrede er explosief uit en de volgende morgen is hij haast niet naar school te krijgen. Bovendien ziet hij de zin er ook niet van, want het is toch saai en het meeste weet hij al. Jouw kind past zich dan maar aan en je ziet hem steeds ongelukkiger worden

Soms is het zwaar om jezelf te zijn, soms doet de wereld je zoveel pijn
Ooit komt de dag dat de zon weer schijnt,
maar soms is het zwaar om jezelf te zijn

En ik, ik vind je zo mooi, laat de mensen maar praten
Dat verander je nooit
Ja, jij, je bent wie je bent, je hebt een kracht diep vanbinnen,
die jij nog niet kent.        Soms is het zwaar om mezelf te zijn

Sonja Morbé schreef in haar blog over jezelf zijn ‘laten we gaan van aanpassen naar aansluiting. Dat zou de focus moeten zijn’

Wanneer een docent ziet dat een kind zich aanpast en hij achter het gedrag kijkt ontstaat er begrip en inzicht.
Dan kan er vooruit getoetst worden om te bepalen welke uitleg nog nodig is. En er kan gesignaleert worden wat een kind echt nodig heeft om zich gezien te voelen.

Wat zeker bijdraagt is samenkomen met ontwikkelingsgelijken. Dan kan een hoogbegaafd kind echt zichzelf zijn. Dan hoeft het geen kennis te verzwijgen, dan kan hij laten zien wat in zijn mogelijkheden ligt en waarin hij geïnteresseerd is. Daar mogen vragen gesteld worden en wordt er op zoek gegaan naar de antwoorden.  Ja, daar kan je echt jezelf zijn.

 

Wanneer een hoogbegaafd kind, een snelle creatieve denker

zich vertrouwd voelt kan hij echt zichzelf zijn

 

Wil jij weten waar ontwikkelingsgelijken samenkomen?

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier