Leren voor een hoogbegaafd kind, het is werkelijk niet te geloven. Heb jij gestreden voor je kind, gepraat als Brugman om het voor elkaar te krijgen dat je zoon Peter van 11 passend werk krijgt. Dat hij naar het de plusklas mag, wil hij er niet mee aan de slag.
Helaas is dat niet altijd het geval doordat je kind niet gezien wordt, doordat het lesaanbod niet aansluit of doordat je kind geen fouten wil maken en niet anders wil zijn, waardoor het zich aan gaat passen of juist storend gedrag gaat vertonen.
Nu wordt jouw kind, Peter gezien, OK met enige twijfel, sluit het lesaanbod beter aan, en nu doet hij er niks mee.
Je hoort het steeds vaker, kinderen die snel en creatief denken, kinderen die wel uitdagend werk aangeboden krijgen. maar niet eens eraan beginnen. Of kinderen die steeds vaker buikpijn, hoofdpijn of explosief gedrag laten zien
Als moeder voel je aan dat er iets is, dat je kind meer kan, dan hij/zij laat zien. Dat het weinig moeite kost om het schoolwerk af te maken of dat het klaagt dat het saai is, dat het niets leert op school en dat hij eigenlijk niet meer naar school wil.
Natuurlijk wil je dat je kind het naar zijn zin heeft, goed in zijn vel zit en enthousiast naar school gaat
Het is woensdag, plusklasdag, en je zoon is niet vooruit te branden. Hij treuzelt met alles, kan zijn sokken niet vinden en heeft vandaag geen zin in cornflakes, maar wat dan wel.
Eigenlijk heeft hij helemaal geen trek, eigenlijk voelt hij zich beroerd. Hij wil wel thuis blijven vandaag.
Gisteravond heeft hij nog gewerkt aan een werkstuk, een kwartet in verschillende talen, maar vandaag twijfelt hij of het wel goed genoeg is. Stel je voor, dat anderen het stom vinden of een veel beter en mooier spel hebben gemaakt.
Peter wil het graag gelijk goed doen en vindt het vreselijk om fouten te maken. Feedback ervaart hij als kritiek en hij praat zichzelf dan gelijk de grond in. ‘Zie je wel, ik kan ook niks, wat doe ik hier in de plusklas’.
Gelukkig heeft hij een leraar, die snapt wat hij doormaakt. Die met veel geduld hem doet inzien dat het niet om het resultaat gaat, maar om het leerproces. Dat het juist goed is om fouten te maken want daar kan je weer van leren.
Nou, in het begin dacht Peter daar heel anders over. ‘Ja, ja van proberen kan je leren, wat een stomme uitspraak ik wil het gewoon kunnen’ Maar nadat hij een aantal succeservaringen had, na veel getob en gefoeter iets voor elkaar kreeg, ja gaf dat toch wel een heel goed gevoel.
Nu helpen juist de dagen dat hij naar het plusklas mag hem de rest van de week door. Maar wat nu als je niet zo’n begripvolle en vakbekwame leraar hebt? Misschien is er dan wel andere plusklas in de buurt?
Peter kan nu doorzetten en heeft meer zelfvertrouwen. Hij heeft ontdekt dat er heel veel is wat hij kan leren en waar hij enthousiast over is. Geweldig om die sterretjes weer in zijn ogen te zien en die aanstekelijke energie. Super dat hij weer zichzelf kan en mag zijn.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!