Verdorie, zijn motivatie wordt steeds minder door de k*t theorie. Straks moet ik mijn droom nog opgeven.
Dave wil zo graag de muziek in. Superleuk om muziek te maken op zijn gitaar. Op een zaterdag speelt hij nu nog in zijn bandje. Maar hij ziet zichzelf al door Europa reizen tijdens zijn eerste tournee.
Maar ja hij doet nu nog de voorleiding voor het conservatorium. En eerlijk gezegd valt dat niet mee.
Het spelen dat is natuurlijk geweldig, maar die theorie. Zucht
In eerste instantie vond Dave het nog superinteressant en hij wilde graag meer leren over de opbouw van de akkoorden, de hoofdakkoorden en de dominant septiemakkoorden. Maar doordat er getoetst werd ging de lol er wel vanaf. Dat is zó balen.
Dave had door zijn hoogbegaafdheid een jaar thuis gezeten en dacht nu de perfecte opleiding gevonden te hebben voor hem. Hij was weer gemotiveerd om aan de slag te gaan.
Natuurlijk had hij nog wel bekende problemen zoals het gelijk goed willen kunnen, té moeilijk denken, opnemen en verwerken van alle indrukken, niet om kunnen gaan met autoritair gedrag en ja, hij was best snel moe en vond het soms lastig om alle ballen in de lucht te houden.
Superleuk vond hij het, maar door al die toetsen werd dat wel minder. Dave was zijn ‘intrinsieke motivatie’ aan het verliezen, zijn nieuwsgierigheid en het plezier om te leren. Wanneer je intrinsiek gemotiveerd bent, ben je gelukkiger en creatiever, én leer je ook nog eens beter.
Dit weten we door de Amerikaanse psycholoog E. Deci die in 1971 een experiment deed.
Hij kwam erachter dat kinderen die een dollar kregen voor een opgeloste puzzel in hun vrije tijd nauwelijks geïnteresseerd waren in puzzels. Terwijl kinderen die geen beloning kregen ook in hun vrije tijd verder wilden gaan met puzzelen.
Dus volgens E. Deci kan een extrinsieke motivator een negatieve invloed hebben op intrinsieke motivatie. Maar waardoor verdwijnt dan het plezier in leren en de nieuwsgierigheid wanneer er een beloning wordt gegeven?
Samen met psycholoog R. Ryan kwam E. Deci erachter dat motivatie bestaat uit drie psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbinding.
Beloningen of toetscijfers kunnen de intrinsieke motivatie verschillend beïnvloeden. Dit hangt af van de manier waarop een cijfer wordt geïnterpreteerd ( en wordt gegeven ) en hoe de feedback wordt ontvangen.
Als een cijfer wordt gezien om erachter komen waar je goed in bent of waar je beter in kan worden, dan is dat goed voor je intrinsieke motivatie. Maar als een cijfer gezien wordt als een middel waarmee een leraar druk uitoefent om iets gedaan te krijgen, dan is dat juist funest voor je intrinsieke motivatie. (voor ouders werkt het ook zo bij het laten opruimen van de kamer door je kind)
Wanneer je hoogbegaafde kind ziet dat het belangrijk is om een bepaalde vaardigheid of kennis te leren, zinvol is, of misschien zelfs leuk, ja dan gaat het leren een stuk makkelijker. Dan is het leuker en wordt jouw kind weer nieuwsgierig en misschien zelfs wel leergierig en enthousiast.
En Dave? Ja, die was die akkoorden als een soort puzzel gaan zien. Een puzzel waar je achteraf toch echt veel aan had. Want aan de hand van drie hoofakkoorden kon je echt hele coole stukken maken.
En dan een paar mooie wringende akkoorden er tussen om weer op te lossen in een aangrijpende melodie ondersteund door de mooiste harmonieën.
…en plan een gratis sessie
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!