Muziekonderwijs en hoogbegaafdheid

Tijdens de ledendag van de ECHA sprak ik over muziekonderwijs en hoogbegaafdheid.
Al zingend en dansend ging ik rond in het lokaal vol ECHA collega’s. Allemaal bevlogen mensen om hoogbegaafde het leven te laten leiden dat echt bij hen past.

Natuurlijk sprak ik ook over mijn onderzoek of instrumentaal muziekonderwijs onderpresteren kan keren of voorkomen, maar wat nog veel belangrijker is dan academische resultaten is bij je gevoel komen.

Instrumentaal muziekonderwijs

Waarom ik zingend en dansend rondging?

Waarom ik zingend en dansend rondging? Dat was zeker niet de bedoeling.
Mijn presentatie, waarin ik aantoonde dat muziek emotie is en dat een muzikaal verhaal bijna vanzelf ontstaat wilde ik afsluiten met een fragment uit ‘Peter en de Wolf’.

Gevoel bij muziekonderwijs

Voor de zekerheid had ik ‘m al opgenomen, stel dat het internet het niet deed.
De video die deed het, maar het geluid niet. Vandaar dat ik het muzikale thema van Peter, de wolf en het vogeltje maar zong. Who wat keken ze angstig bij het geluid van de wolf. De boodschap om bij je gevoel te komen kwam duidelijk goed over.

Hoogbegaafde kinderen zijn toch gevoeliger?

Bij veel hoogbegaafde kinderen komen ook emoties intenser binnen, maar dat maakt ze ook kwetsbaar waardoor het mogelijk is dat ze het afsluiten. Door gevoelens en emoties te blokkeren heb je er minder last van. Wat hiervan een nadeel is, is dat je door de negatieve gevoelens te blokkeren je ook de positieve gevoelens en emoties blokkeert. Helaas weet ik dit uit eigen ervaring.

Gevoelens en emoties dat is toch hetzelfde?

Gevoelens en emoties worden veel door elkaar gebruikt, maar emoties ervaar je, voel je in je lichaam en gevoelens is de interpretatie die je eraan geeft.
Zo kan iemand voor een reuzenrad staat en hetzelfde voelen, hartslag gaat sneller, twinkeling in de buik, warme handen. Terwijl door de gedachten de één staat te popelen om in te stappen en de ander liever er van weg rent.

Gevoel en emotie reuzenrad

Muziekonderwijs en de executieve functies

Workshop Muziekonderwijs hoogbegaafden

Daar muziek emotie is, kan je door het bespelen van een muziekinstrument makkelijker bij je gevoel komen maar zeker ook zoals op de achterste bladzij van mijn Basis Piano Workshop staat

Door muziekonderwijs kan je
● je heerlijk uitleven
● je werkgeheugen verbeteren
● je geduld leren bewaren
● je beter concentreren
● beter omgaan met frustratie
● werken aan je zelfvertrouwen
● leren doorzetten
● leren reflecteren op het proces

Inmiddels heb ik beter leren omgaan met emoties. Ik ben erachter dat door ze echt te doorvoelen, er doorheen te gaan dat zeker negatieve emoties sneller weggaan.
Echt, jaren geleden was ik volledig in de paniekstand terecht gekomen als het geluid van mijn video het niet deed. En nu bedacht ik direct een alternatief wat eigenlijk nog beter en intenser overkwam.

 

Ben jij benieuwd naar die Basis Piano Workshop neem dan contact op.

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier