Omgaan met een hoogbegaafdheid
Waar zowel hoogbegaafde kinderen als ouders het meest behoefte aan hebben, is erkend, begrepen en gehoord worden. Hoe leer je beter omgaan met hoogbegaafdheid, met de omgeving, de school en de andere manier van denken?
Bij het omgaan van hoogbegaafdheid ontstaat vaak onbegrip.
Zo worden de Zijnskenmerken van jouw hoogbegaafde kind vaak verkeerd begrepen.
Kritische instelling wordt gezien als brutaal of betweterig, behoefte aan autonomie opgevat als eigenwijs, perfectionisme als faalangst, rechtvaardigheidsgevoel als bemoeizuchtig en sensitiviteit als aanstellerij.
Het snelle begrip kan leiden tot ongeduld, nieuwsgierigheid tot ‘onbeleefde ‘vragen. Het probleemoplossend vermogen kan leiden tot het weigeren om te herhalen en discussies met de leerkracht.
De behoefte aan organisatie en structuur kan leiden tot bazig overkomen en door de hoge energie wordt er vaak het etiket ADHD geplakt. Door de behoefte aan onafhankelijkheid wil je kind geen bemoeienis van ouder of leerkracht. En tenslotte kunnen de vele interessemogelijkheden chaotisch overkomen.
Door een tekort aan info over de karakteristieken van hoogbegaafdheid zijn veel ouders onzeker of hun kind wel hoogbegaafd is. Want de mythe dat hoogbegaafde genieën zijn en dat ze overal goed in zijn bestaat nog steeds.
Begeleiding en aandacht gaat vaak naar intellectuele , maar ook de sociale en emotionele behoefte is belangrijk – eigenwaarde, zelfbeeld en relatie.
Iedereen heeft wel ervaring met boosheid, woede of driftbuien. Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met het omgaan met deze sterke emotie, wat we ook wel emotieregulatie noemen. Het is vaak een reactie op een gevoel van niet begrepen worden, onzekerheid, gefrustreerd, gekwetst, afgewezen of beschaamd zijn.
Om effectief te reageren op te agressief gedrag van kinderen moeten we een idee hebben wat zo’n uitbarsting veroorzaakt. Is je kind boos om zich te beschermen tegen pijnlijke gevoelens. Of is het gerelateerd aan falen, een laag zelfbeeld, angst om geen controle te hebben of een gevoel van isolatie?
Goede communicatie is nog belangrijker dan het onderwijsaanbod of verrijking-
Daardoor bouw je vertrouwen en eigenwaarde op
Gezonde communicatie kan gehinderd worden door de manier waarop ouders zich gedragen.
Stem verheffen en schreeuwen beangstigd kinderen waardoor ze niet het risico willen lopen om open te communiceren, Zeker hoogbegaafde kinderen kunnen dan een muur rondom zich bouwen uit pure zelfbeschreming
Veel kinderen voelen zich niet ‘gezien’ of ‘gehoord’, Hiervoor is het belangrijk dat je als ouder luisterd. Maar om met aandacht te kunnen luisteren is het belangrijk om je bewust te zijn dat de boodschap die over gebracht wordt, niet altijd als zodanig binnen hoeft te komen.
Door eigen ervaringen, normen en waarden, door eigen ideeën en verbeelding wordt dat wat je hoort door een filter gehaald. Zo hebben we allemaal ons eigen filter
Er zijn vele gesprekstechnieken om goed te kunnen luisteren.
– Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt.
– Sta open voor de ander, wees eerlijk in hetgeen je duidelijk wilt maken en ben oprecht nieuwsgierig naar de ander.
– Probeer je Oordelen, Meningen en Aannames/Adviezen voor je te houden en luister met een open houding naar de ander.
–Luisteren, Samenvatten en Doorvragen kan helpend zijn om aandachtig te luisteren. Als je LSD goed beheerst, kan dit de relatie ten goede komen. Benieuwd naar de andere betekenissen?
Laten we beginnen om eerst eens goed te luisteren naar je kind. Om er achter te komen wat jouw kind beweegt, wat hij/zij wil en wat hij zelf denkt nodig te hebben.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!