Pianoles voor kleuters

Voor kleuters is pianoles echt geen langere tijd stil zitten?

Pianoles voor kleuters

Pianoles voor kleuters is een hele dynamische les, waar heel veel gebeurt. Stilzitten, dat gaan wij dus zeker niet doen. Er is een afwisseling tussen luisteren, zingen, naspelen, lopen en bewegen op de maat.

Als sleutel woorden gebruiken we FUN, maar zeker ook concentratie en samenwerking.

 

Ook zijn we bezig met andere zaken zoals spelletjes die het logisch denken bevorderen.

Creatieve activiteiten die de creativiteit van het jonge kind vast houden en bevorderen. Ook houden we in de gaten of we te maken hebben met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong

Dit alles gebeurt op basis van de Kodály methode en verschillende lesmethodes. Zoals Piano Adventures of Music for Little Mozart. Bij deze laatste methode beleven de kinderen aan de hand van Beethoven Beer en Mozart Muis allerlei avonturen.

 

Samen gaan ze mee naar de grote school, het geven van een concert en dan op reis met de trein naar de grote stad. Deze avonturen worden gegoten in een muziekstuk en zo wordt er spelenderwijs geleerd. Ook werken we met werkbladen en maken we tekeningen die de behandelde theorie zoals het ritme, de noten en de notennamen ondersteunen.

 

De Kodály-methode is ontstaan in Hongarije en heeft als basis het kinderlied waarnaar geluisterd wordt. Hierop wordt bewogen en natuurlijk gezongen. Dit liedmateriaal wordt pas op de piano gespeeld wanneer het kind het muzikale materiaal volledig beheerst.

Pianoles kleuters
Music for Little Mozarts | Pianoschool and More
Pianoles voor kleuters'/Prep Course

Leren door beweging

Ritmes worden op een vereenvoudigde manier aangeboden en aangeleerd door ritmische bewegingen. Zoals wandelen, lopen, marcheren en klappen. Pas wanneer je het ritme beheerst volgt de notatie. Ook de toonhoogte wordt ook aangeboden door beweging.

Drie kleine kleutertjes | Pianoschool and More

‘Studies hebben aangetoond dat de Kodály methode de intonatie, ritme vaardigheden, muziek geletterdheid en de mogelijkheid om te zingen verbetert.
Buiten de muziek, is het aangetoond dat het verbeteren van perceptuele werking, concept vorming, motorische vaardigheden en prestaties op andere academische gebieden zoals lezen, taal en rekenen’

Pianospelende kleuter en peuter
Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier