Pianoles voor tieners, een aparte groep omdat ze natuurlijk bijna naar het VO gaan, net zijn gegaan of zelfs al over het vervolgonderwijs nadenken.
Op deze leeftijd krijgen leerlingen natuurlijk meer zelfstandigheid. Ik laat ze zelf ontdekken door middel van een opname wat er anders zou kunnen en of het klinkt zoals zij willen dat het gaat klinken. Zelf nadenken over technische problemen en vingerzetting en welk resultaat welke actie heeft. Uiteraard mogen ze eigen materiaal meenemen of mailen wat ze graag zouden willen spelen. Door verschillende stijlen aan te bieden ontwikkelen ze een eigen smaak en richting.
Tijdens de les leer je ook studievaardigheden, want hoe goed we ook bezig zijn in de les, thuis gebeurt het echte werk. Discipline en regelmaat zijn hierin echt belangrijk en ik stimuleer dan ook om een vaste tijd in te plannen waarin je zeker oefent. Daarnaast op andere tijden spelen prima natuurlijk!
Met alleen het doorspelen van een stukje krijg je natuurlijk geen geweldige resultaten. Vraag jezelf eens kritisch “vind ik het echt mooi zoals ik het nu speel, speel ik vloeiende lijnen, hoe is het met de dynamiek, kan ik me er een verhaallijn of beeld bij voorstellen, kortom heb ik wat te vertellen?”
Door te leren nadenken over je denken en doen kan je dit op school en in het dagelijks toepassen. Altijd handig.
Om effectief te kunnen oefenen en een vast moment in te roosteren hebben we het ook over het stellen en bereiken van realisitische doelen, karakter, toewijding en persoonlijke verbetering. Bovendien, moedig ik tieners , indien wenselijk, graag aan om het maximale uit hun schoolwerk te halen. Tussendoor hebben we het hier ook wel eens over en behandelen we studietechnieken en hoe muziek hier evt. bij zou kunnen helpen.
Natuurlijk wordt er bij pianoles voor tieners wel gebruik gemaakt van methodes zoals Hal Leonard, Alfred’s en Piano Adventures, maar we spelen ook uit de liederenbundel Op toonhoogte op basis van een uitgeschreven melodie en akkoordsymbolen of opwekkingsliederen.
En verder van klassieke muziek en filmmuziek tot popsongs. En om de motivatie een boost te geven doen we mee met de EPTA graadexamens. Tijdens een concert speel je dan voor je leeftijdsgenoten, hoor je vele andere inspirerende stukken om daarna schriftelijk theorie-examen te doen. Na afloop krijg je een het felbegeerde diploma en een juryrapport.
Samen gaan we op zoek naar de balans tussen lekker spelen en echt werken aan een stuk. Hierdoor werken we aan een eigen gekozen stuk (autonomie) op, wat we noemen, projectbasis. Dan zijn we vooral gericht op het proces en niet op het resultaat.
Zo wordt er ook een link gelegd naar het onderwijs en de leervaardigheden. Heerlijk toch om dit te leren tijdens de pianoles voor tieners?
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!