Uitdaging door muziekonderwijs voor hoogbegaafden, door instrumentaal muziekonderwijs, dat blijkt inderdaad mogelijk.
Uit mijn onderzoek bleek dat:
‘Academische vaardigheden zouden kunnen verbeteren door muziekonderwijs doordat een ruime meerderheid ervaarde dat door het bespelen van een muziekinstrument het doorzettingsvermogen en de mindset verbeterde.
Daarnaast is voor driekwart van de participanten het duidelijk dat de inzet toegenomen is bij eigen doelen.
Bovendien is voor driekwart van de participanten het inzicht ontstaan dat er een relatie bestaat tussen inzet en resultaat, wat een belangrijke factor is om onderpresteren te keren of te voorkomen.’
Voor de afsluiting van de module begeleiding van mijn ECHA studie (European Council for High Ability) maakte ik deze poster geïnspireerd door de trappen van Escher. Deze symboliseren de unieke methode M.U.S.I.C. Weergegeven door Escher omdat ik jou zo verschillende perspectieven aanreik.
Vanuit verschillende perspectieven kan jij zo bereiken dat jij tot persoonlijke ontwikkeling komt. Jouw prestaties, jouw ontwikkeling wordt aangestuurd door je mindset en je motivatie. Om tot presteren, tot ontwikkelen te komen heb je een passende uitdaging nodig, een uitdaging die je niet zelfstandig kan volbrengen, maar waarvoor je net wat hulp nodig hebt (Zone van Naaste Ontwikkeling).
Wanneer je die passende uitdaging aangaat, ontwikkel je een strategie wat je inzicht oplevert in je denken, overtuigingen en handelen. Deze strategie kan je ook toepassen in je dagelijkse- en de schoolsituatie. Door te communiceren, te delen met de ander wat jij nodig hebt, wat jou tegenhoudt, door te luisteren naar de ander en je kleine stappen, prestaties te vieren ontwikkel jij je tot de persoon die je zijn wilt.
Maak een vrijblijvende afspraak om samen naar jouw mogelijkheden te kijken.
Overtuigingen ontdekken, hoe jij denkt over intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden, maar ook over je omgeving, mogelijkheden en motivatie. Welke invloed dit heeft op je gedrag, houding en prestaties en wat kan oorzaak zijn van faalangst, perfectionisme en onderpresteren. Ontdekken wat jouw kwaliteiten, jouw sterke punten zijn, waar jij enthousiast van wordt en wat voor jou als zinvol ervaren wordt.
Uitdaging door muziekonderwijs is mogelijk, maar ook op andere gebieden. Wanneer het maar mogelijk is om grenzen en realistische doelen te bepalen. De zone van naaste ontwikkeling bereikt wordt, zowel cognitief, fysiek, emotioneel en/of relationeel. Belangrijk is dat er (opnieuw) kennis gemaakt wordt met doorzetten, dat er frustratie ontstaat. Dat gevoelens, moeite doen en inzet ervaren worden. Om zo de eerste (confronterende) stappen te zetten om het proces van faalangst, perfectionisme of onderpresteren te keren.
Ontdekken welke strategie jij inzet om je doelen (niet) te halen. De uitdaging door muziekonderwijs maakt dit mogelijk. Hoe je omgaat met plannen, leerstrategieën, creatief-, kritisch- en logisch denken. Maar ook coping strategieën worden ontdekt. Hoe je om gaat met stress, moeilijke situaties, met je emoties, gevoelens en ja, met je omgeving. Ja, dit kan best confronterend zijn.
Je leert strategieën en vaardigheden door de uitdaging muziekonderwijs. deze kan je toepassen, inplementeren in je thuis- en/of schoolsituatie. Doordat je veel ontdekt, leest, hoort, inplant en voorneemt en vervolgens ook DOET kom je weer in beweging, tot groei en ontwikkeling.
Door herdefiniëring van succes als het houden aan je plan, vieren van tussendoelen of zelfs dat je de eerste stap(pen) hebt gezet kan jij je succes vieren. Geen feest maar een klein eigen moment. Op zoek naar intrinsieke (interne, eigen) beloningen en de kunst van het ontvangen van complimenten.
Maak een vrijblijvende afspraak door te bellen naar 06-22712648 zodat je echt kan laten zien wat je kan.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!