Om mij in te zetten voor de zichtbaarheid van alle hoogbegaafde kinderen, zodat zij beter begrepen worden, meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en de ouders, meestal de moeder, gezien wordt als volwaardige gesprekspartner. Zodat jouw kind weer het enthousiasme en de leergierigheid terugkrijgt en die twinkeling in de ogen weer verschijnen.
Wat mij raakte in het boek was het verhaal van de metselaar en ik moest gelijk denken aan het Prestatiemodel (Achievement-Orientation Model) van Siegle en McCoach.
Ook hier wordt aangegeven dat wanneer een opdracht als zinvol ervaren wordt dat de motivatie en de betrokkenheid toeneemt om moeite te doen en vertrouwen ontstaat dat de opdracht afkomt.
Hopelijk de leerkracht van je zoon of dochter wel zodat er inzicht ontstaat dat een opgave of opdracht als zinvol ervaren zou moeten worden.
Een opdracht waarbij creatie, uitdaging, verantwoordelijkheid, identiteit en trots een rol spelen. Zodat er echt moeite gedaan moet worden om een opdracht te volbrengen, die aansluit bij de interesse en mogelijkheden.
Dit zien we ook terug in het model van McCoach en Del Siegle waar de factoren mogelijkheden, benodigde vaardigheden, zinvolle, waardevolle opdracht, het zelfvertrouwen en de verwachting van de omgeving in wisselwerking zijn.
In wisselwerking met het zetten van realistische doelen, verwachtingen waarbij de juiste strategieën of vaardigheden ingezet moeten worden om succesvol de doelen te bereiken
In dit verhaal blijkt dat hoe jij je werk ziet bepalend is voor je werkhouding. Wanneer je je werk als zinvol ziet, wordt presteren makkelijk
Jente loopt naar de eerste metselaar en vraagt; ‘Houd je van je werk?’ Hij kijkt op en antwoordt ‘ik ben al zo lang ik me kan herinneren bezig met het bouwen van deze muur.
Het werk is eentonig en ik werk heel de dag in de gloeiendhete zon. De stenen zijn zwaar en ze iedere dag tillen kost me bijna mijn rug. Ik vraag me zelfs af of dit afkomt in mijn tijd. Maar ach, het is een baan en ik kan mijn rekeningen ervan betalen’.
Jente bedankt hem voor zijn tijd en loopt verder.
30 meter verderop ontmoet je een tweede metselaar. Ook hem stel je de vraag; ’Houd je van je werk’ Hij kijkt op en antwoordt ‘Ja, ik hou van mijn werk, ik bouw een kathedraal’.
Tuurlijk, ik werk al lang aan deze muur, eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren. Soms is het wel eentonig en warm in die gloeiendhete zon.
De stenen zijn zwaar en die optillen elke dag kost me soms bijna mijn rug. Ik ben er zelf niet zeker van of dit project in mijn tijd wel afkomt.
WAT deze metselaars doen is precies hetzelfde, het verschil is dat de ene metselaar het gevoel heeft dat zijn werk er echt toe doet, dat zijn werk zinvol is.
Hij gaat naar zijn werk als deel van een groter geheel dan alleen datgene wat hij doet. Een eenvoudig gevoel van WAAROM verandert het gehele perspectief op zijn baan. Het maakt hem productiever en zeker loyaler.
Waar de eerste metselaar vast een andere baan zou aannemen die beter betaald, werkt de geïnspireerde metselaar langer door en kiest waarschijnlijk niet voor een makkelijker beter betaalde baan. Hij blijft om onderdeel te zijn van een hoger doel.
De tweede metselaar vindt zichzelf niet meer of minder belangrijk dan de loodzetter of zelfs de architect.. Ze werken allemaal samen om een kathedraal te bouwen wat een band creëert. Dit gezamenlijke doel levert vertrouwen en succes.
Daarom is het zo belangrijk dat er een duidelijk doel is, dat het duidelijk is waarom iets gemaakt zou moeten worden, dat er doelgericht gewerkt kan worden en dat het werk als zinvol ervaren wordt.
Zo kreeg Tom de opdracht om vier bladzijden rekenen te maken. De eerste maakte hij nog rustig en dacht er wat over na alhoewel ze erg makkelijk waren voor hem. Al gauw ging hij sneller werken om het tot slot af te raffelen want hij had er echt geen zin meer in.
Wat denk je, kijkt zijn meester alleen het laatste blad na om tot de conclusie te komen dat Tom toch nog wel wat moeite heeft met deze opgaven. Om het nog wat extra te oefenen krijgt hij 2 bladen om te maken.
‘Ja, dacht Tom, ’je denkt toch zeker niet dat ik die ga maken?’ Hij schoot compleet in de weerstand, zo’n zinloze opdracht.
Ja, en wanneer hij dan agressief wordt, explodeert en zijn emoties niet meer in bedwang kan houden wordt dat als problemen met zijn emoties ervaren. Terwijl er vaak gereageerd wordt op het gedrag in plaats van voorbij het gedrag te kijken en te achterhalen wat veroorzaakte dat hij zo reageerde.
Gelukkig weten steeds meer ouders en leerkrachten hiermee om te gaan, maar soms valt hier ook nog best wel veel te leren. Wat denk je, kan jij en kunnen ze bij de school van jouw zoon of dochter hier al goed mee om gaan. Het bieden van zinvol werk en het (h)erkennen van heftige emoties
Heeft jouw kind last van intense gevoelens waar je je geen raad mee weet, heb je een kind wat op school maar niet laat zien (kan laten zien) wat hij/zij kan of heb je een kind wat niet lekker in zijn vel zit en nog niet zo goed raad weet met zijn hoogbegaafdheid?
Laat het mij weten en ik luister naar je, kijk en denk met je mee om samen je kind optimaal te ondersteunen.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!