De uitdaging van hoogbegaafde kinderen, inspireren en laten leren dat is wat ik hier voor elkaar wil krijgen. Geweldig om die kinderen te zien neuzen in al die boeken. Best vreemd eigenlijk dat ik stapels boeken mee had gezeuld terwijl we in een bibliotheek zaten. Maar moet je ze nu zien. Dat is het zeker waard.

De projectgroep als uitdaging

Alle kinderen in de projectgroep mogen kiezen tussen drie onderwerpen of een eigen onderwerp om te gaan onderzoeken. De onderzoeks- en ontwerpcirkel is behandeld en aan de slag.
Daar alle kinderen de week ervoor aan hadden gegeven bij de kennismaking wat ze graag wilden leren had ik stapels boeken meegenomen om lekker in te kijken en inspiratie op te doen.

Vanaf donderdag 26 Oktober mag ik leiding geven aan de projectgroep van 3&4 en 5&6 op een school in R’dam Zuid.

Een kans die ik niet kon laten liggen. Zo superleuk om met hoogbegaafde kinderen en/of actieve creatieve kinderen aan de slag te gaan en hen meer uitdaging te bieden.

Door mijn eigen Plusgroep wat eigenlijk een plus plus groep is, heb ik veel ervaring. Doordat het bestaat uit een kleine groep kinderen die in de reguliere plusgroep niet goed tot hun recht komen, in de weerstand schoten, gedragsproblemen hadden of gewoon persoonlijke aandacht nodig hadden.

Maatwerk wordt een uitdaging

Deze groep kinderen in R’dam is wel groter dus echt maatwerk wordt een uitdaging, maar we werken met een thema, de grote lijnen heb ik in de herfstvakantie uitgezet, dus er is nu ruimte om te finetunen. Bij de ouderbijeenkomst waren ook de ouders enthousiast en een aantal wilden graag meewerken wanneer er hulp nodig is.

Niemand die het raar vind als je wil weten hoe de oorlog te eindigen, hoe je zelf kan leren vliegen, hoe nieren werken, of hoe je huizen beschermt tegen een tsunami.

Uitdaging bieden en inspireren hoogbegaafd kind

Om jouw kind zo optimaal mogelijk te begeleiden heb je drie pijlers; de docent, de ouders en de medeleerlingen. Hoe heerlijk is het om buiten de school, in de bibliotheek aan de slag te gaan met een docent die jou echt ziet en weet hoe jij denkt met heel veel associaties, met een onderwerp waar je echt meer van wil weten. Niemand die het raar vind als je wil weten hoe de oorlog te eindigen, hoe je zelf kan leren vliegen, hoe nieren werken, of hoe je huizen beschermt tegen een tsunami.

Superleuk natuurlijk als docent om met deze diversiteit om te gaan en fijn voor de leerlingen dat die ruimte er is. Ze mogen zijn wie ze zijn. Daarmee zijn we ook begonnen aan de hand van het verhaal van de waterdrager.

Zelf je hoogbegaafde kind uitdaging bieden?

Wil jij met jouw zoon of dochter ook wel mee aan de slag? Om te onderzoeken of te ontwerpen maak je eerst een mindmap met in het midden het onderwerp en dan takken met de verschillende onderdelen, in verschillende kleuren, die te maken hebben met het onderwerp. Zo breed mogelijk, dus veel associëren. Aan zo’n tak maak je meerdere takken die weer met dat onderdeel te maken hebben.

Hier zie je een mindmap die ik maakte als samenvatting. Als je erop klikt krijg je een handleiding hoe je een mindmap kan maken.

Wil jij met jouw zoon of dochter ook wel mee aan de slag? Om te onderzoeken of te ontwerpen maak je eerst een mindmap met in het midden het onderwerp en dan takken met de verschillende onderdelen, in verschillende kleuren, die te maken hebben met het onderwerp. Zo breed mogelijk, dus veel associëren. Aan zo’n tak maak je meerdere takken die weer met dat onderdeel te maken hebben.

Wil je meer weten over de uitdaging, begeleiding van jouw (vermoedelijk) hoogbegaafde kind of over het werken met een mindmap, wat echt wat anders is dan een woordweb?

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier