Juilliard, oefenen en het brein (1)

Eindelijk is het zover. Na jaren pianospelen, vele concoursen, vele uren oefenen, soms drie keer per week naar les waardoor de auto bijna haar tweede huis werd mocht Heleen auditie doen voor het Juilliard.


The Juilliard School werd opgericht in 1905 in New York en is wereldleider in het onderwijs van de podiumkunsten. Haar missie is om de hoogste kwaliteit te bieden van kunstonderwijs voor getalenteerde muzikanten, dansers en acteurs uit de hele wereld zodat ze hun volle potentieel als kunstenaars, leiders en wereldburgers kunnen bereiken.

Audities
De eerste ronde van de audities vindt plaats door een video-opname . Van december tot maart heeft Heleen zeker drie uur per dag geoefend als voorbereiding. Aan het einde van maart maakt ze samen met haar moeder een opname van Beethoven Sonata Op.10 No.3 en stuurde het op naar Juilliard.

Gelukkig kwam de uitslag snel, ze mocht door naar de tweede ronde.

 

Ook voor de tweede ronde bleef Heleen drie uur per dag oefenen, terwijl het stuk dat zij speelde maar vier minuten duurde.

Hoe kan je nu drie uur per dag bezig zijn met dat ene stukje?

De kunst van het oefenen is een proces vinden om te herhalen zonder verveling. Hier kom ik later op terug.

Oefenen is een belangrijk onderdeel om steeds beter te worden in wat dan ook, waardoor je dan ook vaak hoort; “oefening baart kunst” .

Maar wat gebeurt er in je hersenen wanneer je oefent?

In het kort kan je zeggen dat je brein een spier is die je kan trainen. De hersencellen bestaan neuronen, axonen en dendrieten. Door oefenen wordt een beschermende laag van myeline gebouwd, de vette stof die axonen in de hersenen beschermt. Axonen verplaatsen elektrische signalen van de hersenen naar je spieren en wanneer ze beter beschermd worden door dikke myeline kan je effectiever bewegen, doordat er een “informatiesnelweg” is ontstaan tussen de hersenen en de spieren. Dit betekent ook dat wanneer je niet traint, wanneer je weinig nieuws leert dat er verbindingen verloren gaan.

‘When you don’t use it, you lose it’ 

Meer weten?

Om het meeste uit het oefenen te halen moet je systematisch werken, intens gericht zijn op dat wat je voor elkaar wilt krijgen en moet het zo moeilijk zijn dat je net wat hulp nodig hebt. Daarom richten docenten zich op de zone van naaste ontwikkeling (Lev Vygotsky, 1896-1934) van elke leerling. Hierbij worden de stappen niet te groot gemaakt, zodat je leert dat oefenen en leren iets leuks is.  Meer weten?

Strategieën

Er zijn verschillende strategieën die je kan gebruiken om effectiever te oefenen:

  1. Wees geconcentreerd wanneer je oefent
  2. Minimaliseer afleiding
  3. Begin langzaam en verhoog dan de snelheid
  4. Oefen herhaaldelijk met frequente onderbrekingen
  5. Visualiseer je vaardigheid om het oefenen te versterken

Het volgende deel zal gaan over frustratie en veerkracht en natuurlijk wat Heleen doet om zich voor te bereiden op de tweede ronde om toegelaten te worden op het Juilliard.

Wil jij weten hoe je beter kan oefenen, hoe je goede haalbare doelen stelt of hoe je beter leert doorzetten?
Neem dan even contact op.

 

Met een hartelijke, muzikale groet,
Karin

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier