Mogelijkheden bedenken, waar het onmogelijk lijkt

 

Kijken naar de mogelijkheden
niet alleen naar de onmogelijkheden.

 

Het bleek toch mogelijk, maar wat een hilarische situatie.
Echt jammer dat er geen foto gemaakt is. Winter in het land, het vriest, dus dat betekent ruiten schrappen, gladde wegen, maar ook bevroren deuren. Zo wilde ik naar Rotterdam gaan, naar mijn projectgroep om hoogbegaafde kinderen te begeleiden.

Mijn ruiten waren geschrapt, maar op het moment dat ik in wilde stappen waren mijn deuren vastgevroren.
Nog wat warm water erover, maar het mocht niet baten. Is er nog wat anders te bedenken?

Mogelijkheden

De deuren zaten echt dicht, maar de achterklep kon nog wel open. Dus dan maar door de achterklep, vanuit de achterbank dicht doen en manoeuvreren naar de voorstoel. Daar de deur op het eerste slot zit, houd ik met één hand de deur vast en stuur met de andere hand. Halverwege de reis kon ik uiteindelijk de deur goed dicht doen. Zie je het voor je?

Nou die weersvoorspelling klopt wel. Hoe doen ze dat toch?

Kijken naar mogelijkheden

Door te kijken naar andere mogelijkheden ben ik tot een originele oplossing gekomen en kwam ik veilig aan in Rotterdam. Daar zaten de kinderen al ongedurig te wachten, nadat ze gehoord hadden dat ik er aan kwam. Gelukkig konden we samen aan de slag, want naar dit moment in de week wordt altijd zo uitgekeken.

 

Zo zijn er voor hoogbegaafden ook vaak deuren dicht
binnen het onderwijs

 

Een moment in de week waarin ze uitgedaagd worden op een passende manier. Niet alleen met ontdekkend- en ontwerpend leren, maar ook met bv een kettingreactie, 3D tekenen, muziek maken of spiegelen. Hier vinden ze wel aansluiting bij elkaar en kunnen ze even lekker zichzelf zijn. Hier hoeven ze zich niet aan te passen aan de groep. Natuurlijk hoeft dat ook in de klas niet, maar als kind wil je er wel bij horen, vrienden maken en uitgenodigd worden op verjaardagsfeestjes.
Dit ene moment in de week is wel weinig, maar biedt wel de gelegenheid om jezelf te zijn en je te ontwikkelen zo snel of langzaam op het gebied waarin je echt geïnteresseerd bent. Hier worden deuren ontdekt waarvan het bestaan nog niet bekend was, vragen gesteld en uitgeprobeerd. Maar hier leren ze ook omgaan met frustratie en anders Zijn.

Wat is er niet mogelijk voor jouw hoogbegaafde kind?

Het Zijnsluik - Tessa Kieboom

Hoogbegaafde kinderen zijn vanaf hun geboorte anders. Vanaf de geboorte kijken ze al helder uit hun ogen en is een bepaalde intensiteit en gevoeligheid duidelijk zichtbaar. Zowel in de opvoeding als in het onderwijs, moet jij als ouder er zelf er achter komen wat het beste is voor je kind.

Zo kan het zijn dat jouw hoogbegaafde kind wel complex kan denken en graag moeilijke concepten wil begrijpen, terwijl het moeite heeft met schoolse vaardigheden. Best lastig voor de basisschooltijd, zeker wanneer de lat hoog gelegd wordt, je uiterst kritisch bent en je ook nog ‘s gevoelig. (Zijnsluik)

Dan kan het zijn dat de passie niet overeenkomt met wat er op school wordt aangeboden. Jouw kind kan dan zijn talenten ontwikkelen door op zoek te gaan naar mogelijkheden. Op zoek naar …

 

Onderwijs waarbij de eigen ontwikkeling centraal staat ook al
loopt die niet synchroon met leeftijdsgenoten

 

Een asynchrone ontwikkeling kan een flinke uitdaging opleveren. Soms zijn bepaalde activiteiten niet mogelijk, maar blijf dan op zoek naar wat wel mogelijk is. Zoals ik door de achterklep naar binnen kwam, is er vast ook wel een achterdeur om ergens binnen te komen op zoek naar een mogelijkheid, zodat ook jouw kind zich kan ontwikkelen zijn eigen manier.

Leg je kind in begrijpelijke taal uit dat ze op bepaalde gebieden anders denken en in elkaar zitten. En ja, het kan zeker helpen als jouw kind in contact komt met wat genoemd wordt, ontwikkelingsgelijken. In deze groep kunnen ze vaak wel aansluiting vinden en zichzelf zijn.

Is de deur van een projectgroep gesloten of niet te vinden, dan zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden.

 

Ben jij als ouder ook gesloten deuren tegen gekomen en ben je
er inmiddels achter welke andere mogelijkheden er zijn?

 

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier