Wat een uitdaging voor die kleuters 

Echt een uitdaging die Kapla challenge van Briljant voor de projectgroep. Deze ochtend had ik alleen groep 1-3 en voor hen, kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, was het helemaal een uitdaging. Tijdens de voorbereiding waren er vanuit de ouders al grote twijfels of dat wel mogelijk was voor hen. Maar ik had het volste vertrouwen erin, alhoewel het zeker niet mee zal vallen.

‘Ah valt die weer om’, ‘Juf wil je me helpen’ ? Nee het viel echt niet mee, maar er werden in ieder geval wel hulpvragen gesteld. Er werd geklaagd dat het moeilijk was, maar dat mag best in deze projectgroep

Ik gaf een aantal tips en de één die maakte daar gebruik van, maar een ander bleef het op zijn eigen manier doen.
Tsja was daar niet die uitspraak van Einstein?

Uitdaging hoogbegaafden


Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’

 

Uitdaging door inzet executieve functies

Dit was echt een geweldige lessituatie waarin de executieve functies werden aangesproken, organisatie, metacognitie, reactie-inhibitie, emotieregulatie, volgehouden aandacht, doelgericht doorzettingsvermogen en flexibiliteit.

Waar de één vroeg of hij ook wat anders mocht doen, de uitdaging nog even uit de weg ging, verloor de ander zijn geduld. Gelukkig kon er tussendoor een twister gedaan worden aan de hand van een kompas.

Bij sommigen ging het echt al heel goed en daar het zichtbaar werd dat het een haalbare challenge was gingen ze de uitdaging aan. Om geen tijd te verliezen werden er ook latjes afgepakt, wat leidt tot een explosieve situatie.

Er begon een strategie te ontstaan met extra latjes om op te steunen en al snel lukte het meer kinderen om het voor elkaar te krijgen. Wanneer het niet lukte gingen ze elkaar helpen

Daar het zijn vriend maar niet lukt wordt het wel even voor hem gedaan. OK, wat heb je hiervan geleerd dan?’Als het  moeilijk word, dan laat ik het gewoon een ander doen? Mmm, ook deze leerling besloot zijn bouwwerk om te gooien en nu echt zelf er één te bouwen. 

,

Succeservaring

Yes, nu was het gelukt! Een prestatie om trots op te zijn. Iedereen ging dan ook op de foto om aan zijn ouders te laten zien.

Zinvol Presteren model

Precies zoals in het Achievement-Orientation Model van Del Siegle en McCoach. De motivatie ontstaat doordat de leerling aan de slag gaat met een voor hem zinvolle opdracht, een challenge. Of ik de volgende x een challenge met k’nexs kon geven. 
De verwachting dat het zal lukken en uiteindelijk het ontstaan van het vertrouwen in eigen vaardigheden.  Hierdoor bedenken ze strategieën die uiteindelijk leiden tot succes. Een waardevolle les.

Tot leren komen door een passende uitdaging

Zo geweldig fijn dat we hier niet aan een programma vast zitten. Dat we aan de slag kunnen met dat wat er op dat moment passend is. Een challenge, een presentatie, bouwen aan executieve- of studievaardigheden of aan de slag met een verdiepend of verbredend onderzoeksonderwerp. 

In de reguliere klas of op school komt jouw kind niet altijd tot leren, wat kan leiden tot frustratie, verlies van motivatie, onderpresteren, clownesk gedrag of zelfs fysieke problemen. Hoe ga jij daarmee om?

 

Wil je dat ik eens met je meekijkof wil je je kind opgeven voor de projectgroep?
Neem dan contact op.

 

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier