Compacten? Nooit van gehoord

Compacten, daar hadden ze nog nooit van gehoord. Hij mag niet meedoen in de plusklas, want hij heeft zijn werk niet af. Mijn leerling, zeg Dave, kijkt moedeloos zijn moeder aan en verteld dan vol frustratie dat hij dan 20 sommen heeft gemaakt en dan nog ‘het niveau’ niet heeft gehaald. Ja, die sommen kan hij gewoon goed maken, maar toch moeten er meer gemaakt worden.

Huh, ik was verbaasd of eigenlijk niet meer nadat ik hoorde dat er met Snappet gewerkt werkt.

Compacten en verrijken

Dit is toch bizar, om een aantal redenen.

Ten eerste wat is de reden dat er zoveel sommen gemaakt moeten worden, wanneer blijkt dat de lesstof beheerst wordt. Oh sorry, kan blijken want ja het niveau is nog niet gehaald. Natuurlijk moet er herhaald worden, maar wel met een specifiek doel
Ten tweede door al die, in dit geval onnodige herhaling, krijgt Dave zijn werk niet af en komt hij niet tot leren wat in de plusklas wel zou kunnen.

En dan nog ten derde moet je het afkrijgen van werk wel koppelen aan het mogen gaan naar de plusklas. Wanneer iemand naar de remedial teacher zou moeten, kan dat dan ook niet omdat het werk nog niet af is? Of is dat echt anders?

Het is bekend dat hoogbegaafde kinderen soms hun eigen strategieën volgen, dus is het zeker goed om een specifiek stappenplan in te slijpen, waarbij aangegeven wordt dat wanneer het echt lastig wordt deze stappen echt handig zijn.
Maar als jij nu 263- 59 moet uitrekenen volg jij dan nog een stappenplan als je dat zo kan oplossen? Als je zo ziet dat het mogelijk is om dit op verschillende manieren uit te rekenen. Mmm hoe is dan mogelijk dat een leerling een aantal stappen overslaat?

Compacten

Moet hij dan meer oefenen of is hier wat anders aan de hand?

Compacten

Stap 1 bij leerlingen die lesstof sneller beheersen is minder uitleg, oefening en herhaling zodat er tijd vrijkomt om zinvol in te richten. Door compacten is dit mogelijk.
Gemiddeld komt 20-30% van de leerlingen hiervoor in aanmerking op één gebied of meerdere gebieden. ‘Door te compacten wordt voor de reguliere lesstof een doorgaande ontwikkeling bereikt bij deze leerlingen. Dit levert structureel tijd op. Samen bepaal je hoe de leerling deze tijd gaat gebruiken: versnellen en/of verrijken

Echt geweldig om te horen dat zijn docent hiernaar luisterde, er open in stond en bereid is om alle onnodige herhaling los te laten. Om eventueel voor te toetsen en echt kritisch te kijken naar de noodzaak om lesstof uitgebreid uit te leggen, te oefenen of eindeloos te herhalen.

Compacten, zodat je echt tot leren komt

Wil jij hier meer over weten en erachter komen welke mogelijkheden er zijn om jouw kind weer met meer enthousiasme naar school te laten gaan?  Neem dan vrijblijvend contact op.

Karin van Toor

Terugbelverzoek

Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!

Meer inzicht in hoe jouw zoon of dochter leert leren en zijn of haar doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toeneemt?

Onderpresteren hoogbegaafdheid

Plan je sessie hier