Leren op een andere manier aanbieden voor hoogbegaafde kinderen. Passend bij de eigen interesse, bij de actualiteit en met veel afwisseling. Hierdoor ontstaan er dynamische lessen waarin ruimte is voor eigen inbreng.
Zijn ze zomaar weggegaan zonder mij?
Verbaast en verbluft vroeg de kleuter het nog een keer; ‘nou, zijn ze zomaar weg gegaan?’
Plots herinnerde ze zich dat ze naar de speeltuin zouden gaan en dat ze daar wel zouden zijn. Goed, dan breng ik je wel.
Nog steeds in verbazing al lopende ‘zonder mij gegaan’, maar wat goed dat zij besefte na een uur in de projectgroep dat ze daar zouden zijn.
En ja hoor, daar waren ze. Naast de school heeft de speeltuinvereniging een prachtige speeltuin aangelegd waar het natuurlijk heerlijk is om te spelen.
Groep 1-3 gaat aan de slag met voorbereidend rekenen zoals soduko’s, spelen met letters met een project van de kleuteruniversiteit en tussendoor zijn we nog meegegaan met een raket die afgebeeld stond op de kasten. We zagen de aarde en zwaaiden nog naar juf Chantal. Daarna stapten we in een F16 en na een salto, lieten we het landingsgestel om weer veilig te landen. Heerlijk om zo leren en spelen in elkaar over te laten gaan.
Groep 7,8 begon met een speurtocht Prinsjesdag met nog best pittige vragen die ze aan de hand van het boekje van de Derde Kamer en aanvullende informatie konden beantwoorden. Iedereen kon nog een terug naar een vraag om het goede antwoord op te zoeken. Degene die klaar waren kon argumenten voor en tegen bedenken voor de stelling ‘Er moet een schooluniform worden ingevoerd’
Na een lastige luisteroefening binnen het debatspel kon het debatteren beginnen lettende op aandacht, houding en stem.
Een leuk spel waarbij in 2 groepen iedereen om de beurt een voor-of een tegenargument gaf. Van gepest worden, tot keuzestress, van financieel voordelig tot duurzaam produceren.
Na het om de beurt een argument geven mochten ze elkaar interrumperen en reageren op de ander. Niet alleen je eigen argument in je hoofd houden, maar ook luisteren naar de ander bleek moeilijker dan gedacht.
Na deze buitenactiviteit bespraken we het project wat de hele groep voor de herfstvakantie gaat presenteren.
Groep 4-6 gaat aan de slag met het project magnetisme dat behandelen we door het maken van een mindmap. Een mindmap is superhandig omdat je in één oogopslag een overzicht hebt van verschillende aspecten van een onderwerp.
De verschillende polen, proefjes, gebruik en de aarde waren onderwerpen die passeerden. Met 2 verschillende magneten doen we een proef. Who wat zijn die sterk en wonderlijk zoals ze elkaar afstoten.
Tussendoor zoeken ze met een memoryspel de afbeeldingen en begrippen bij elkaar met het thema Prinsjesdag. Een leerling kwam op het idee dat hij het van bovenaf beter kon zien en bracht deze theorie in praktijk zonder de andere leerlingen daarbij te storen. Zo fijn dat dat mogelijk is in de ze projectgroep.
Dan aan de slag met de rekenleerlijn van Briljant. Van sudoku tot staafdiagram, van vlakverdeling tot het meten van hoeken met een geodriehoek.
Maar het is geweldig om die energie te voelen, te merken dat ze op ‘aan’ gaan staan, dat ze zich gezien en gehoord voelen en dat ze echt tot leren komen.
Dankbaar en blij ben ik, dat ik iedere keer weer aan de slag mag gaan met hoogbegaafde kinderen om hen te laten ontdekken dat zij op een andere manier leren en anders wat ze noemen ‘bedraad zijn’. Hierdoor hebben ze een passende aansturing nodig, ruimte om binnen de grenzen te kiezen en te leren omgaan met soms heftige emoties.
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!