Wat een frustratie had ik bij die pianodocent op het conservatorium. Hij kon echt een uur bezig zijn met één maat. Volgens mij had hij last van perfectionisme en verloor hij soms het geheel uit het oog. Hij verwachtte dat ik 6 uur per dag studeerde. Later leerde ik dat het helemaal niet gaat om de hoeveelheid tijd maar om hoe je die besteedt.
Ik bracht dan ook vele uren door op mijn pianokruk.
Op mijn 18e verjaardag kreeg ik van mijn man een echte pianokruk. Ja, wij woonden toen al bij elkaar. Man, wat was ik blij verrast.
Destijds stond de vleugel onder de vaste trap. In de huiskamer was precies een pad om te lopen. Het was een roerige periode, maar door dik en dun steunden we elkaar.
Na mijn conservatoriumstudie heb ik lang meegeholpen in de klas bij mijn man en door onze jongens kwam hoogbegaafdheid op mijn pad. Op latere leeftijd ben ik nog gaan gaan studeren. Heerlijk vond ik het, aan de Radboud voor het ECHA diploma en wat nu zo fijn is…
En nu .. kreeg ik voor mijn verjaardag na 37 jaar weer een nieuwe pianokruk, waar veel kinderen plezier van zullen hebben.
Zo was daar Jaap die het heerlijk vond om piano te spelen tot hij het niet meer gelijk kon.
Hij raakte dan in paniek, zijn moeder probeerde hem tot bedaren te brengen waardoor het eigenlijk alleen maar erger werd. Door rustig te blijven en stap voor stap, maat voor maat te werken zag hij het weer zitten en kwam weer tot rust.
Door faalangst kan onderpresteren ontstaan. Door de angst om het fout te doen, niet gelijk goed te doen ontstaat vermijdingsgedrag en daardoor onderpresteren. Met de juiste begeleiding is dit te keren.
Hoogbegaafde kinderen kunnen de verwachting van zichzelf hebben dat ze het gelijk goed moeten kunnen. Wanneer dat dan niet lukt is het mogelijk dat ze er gelijk mee willen stoppen, want de frustratietolerantie is dan nog klein.
Door op zoek te gaan naar de balans tussen stukken die je wel zo kan spelen en stukken die je echt niet helemaal hoeft te spelen leren hoogbegaafde kinderen beter om te gaan met frustratie.
Natuurlijk is het belangrijk om rekening te houden met dat wat zij willen en humor te gebruiken. Zo merkte Tony op dat hij echt niet dat hele stuk ging spelen. Hierop gaf ik aan. Nee joh, zullen we deze bladzij er maar uit scheuren dan? Je had zijn gezicht moeten zien.
De vaardigheden die worden geleerd kunnen natuurlijk ook in het dagelijkse leven en op school worden toegepast. Maar aan school, daar denken we even niet aan. Nu maar lekker genieten van de vakantie.
Wil jij er achter komen wat ik voor jou en je kind kan betekenen? Neem dan even contact op
Irissenpad 27
3251 DA Stellendam
Nederland
Maak vandaag nog een afspraak
Stel me een vraag, boek een sessie, stuur me een mailtje, om door de bomen het bos weer te zien en ook jouw mogelijkheden (of die van je kind) te benutten. Ik help je graag!